Bán András: Horváth Péter - szabad szemmel (Budapest, 2021)

Szabad szemmel

P. SZABÓ Ernő, „7. kiállítás", Fotóművészet, 2.SZ. (1986): 10.­­INT, „Bújócska", Fotó, 7. sz. (1986): 294. KIBŐVÍTETT LÁTÁS Az Ernst Múzeum nekem akkor a legnagyobb dolog volt. A legtöbb magyar vagy budapesti fotós vágyik a Műcsarnokba, de azért az Ernst Múzeumban kiállítani sem volt semmi. Végül túlságosan nagy visszhangja nem volt - bár lehet, hogy a Balázs Béla-díj valahogy összefüggésben volt ezzel, az ilyeneknek a hátterét az ember nem tudja. A tárlatnak alcíme is volt: „Fényképek a nyolcvanas évekből”. Ezeket a másfajta, a közvet­len, akár hatásos beszámolótól eltérő, megemeltebb, a valóság bugyraiba belátást ígérő riportokat tette ki tehát a közönség elé, főként a lakótelepi anyagából és két munkásszál­lás-kollekciójából. A kiállítás kritikai fogadtatása talán szűk körű, de figyelmes és értő volt. A Fotóművészetben P. Szabó Ernő így írt: „Horváth Péter - természetesen pontatlan a ha­sonlat - egyszerre, pontosabban felváltva »ír« hűvösen tárgyilagos szociográfiát s alanyi költőként szonettet, sőt tanulmányokat magáról a fotográfiáról, vagyis legalább annyira érdekli őt az a kérdés, hogy mitől igaz vagy hazug a fénykép, mint az, hogy mitől igazság­talan egy-egy társadalmi szituáció."33 A Fotóban: „stílusa túlságosan is egyéni ahhoz, hogy valamilyen kategóriába besorolhatnánk. Képeinek egysége inkább azok hangulatában rejlik - reménytelenséget tükröző, komor hatású témáiban s ezek nyugtalanítóan pőre, groteszkbe hajló ábrázolásában."34 Ezek a nyolcvanas évek történései. Fiúgyermekének születése, az Ernst, a Balázs Béla-díj, a képes hetilap és a falbontás. Későn, túl későn indult a Képes 7, a rendszerváltás el is sodorta. Utolsó lapszáma 1989. december 30-án jelent meg. Újra elkövetkezett a váltás szükséges­sége, immár kényszere Horváth Péter számára is. Eleinte mindenki bizakodó­ volt. A Kádár-kor erős struktúrái és szereposztásai után a kulturális, ezen belül a fotográfusi életben keresgélés kezdődött, a nyomasztó állami jelenlét helyett hogyan támogatható a művészet, hogyan választható el a művész a mű­termelőktől és dilettánsoktól, hogyan alakítható át a művészeti oktatás, a nyilvánosságra hozás, hogyan lehetne fotós ügynökségeket alapítani, forgalomba kerül-e a magyar fotó az európai sajtó- és műpiacon? Mindenesetre egy sor fontos változás kezdődött: új szak­mai egyesületek jöttek létre, intenzívvé vált a fotós könyvkiadás, megszervezésre került a fotómúzeum. A távoli horizonton pedig felbukkant a fotótechnika radikális átalakulása, a digitális fényképezés. Horváth Pétert a szervezeti kezdeményezések kevéssé érintették, a munkakörülmények hektikus változásai annál inkább. A sajtópiac szinte havonta alakult át, hatalmas, néha tisz­tázatlan eredetű pénzekből bombasztikus új lapok jöttek létre, majd tűntek el. Az olvasók egy ideig nagy örömmel válogattak az újságstandok váratlan választékában. Népszava, Anna Magazin, Európa, Mai Nap, Reform, Kiskegyed-Horváth Péter hol képszerkesztő, hol rovatvezető, a vége felé már nyugalmasabb főmunkatársi megbízást kap. Mígnem 2005-ben technikailag a nyugdíjat választja, amikor már látszott, a papíralapú képes újságok haldo­kolnak. Egyik munkahelyén sem érezte otthon magát, és volt munka, amelybe rendesen belepusztult. Hogyan kerültem a Mai Naphoz? Véletlenül. Valahol összetalálkoztam Gazsó L. Ferenccel. A Magyar Ifjúságnál együtt dolgoztunk, jártunk együtt riportra. Bará­tok nem voltunk, de haverok igen, néha elmentünk hozzájuk vendégségbe, elég jó 40

Next