Békési Attila (szerk.): A Magyar Művészeti Akadémia Évkönyve 2018 (Budapest, 2019)

Művészeti dokumentáció

szolgáló művészetek között. A hang­szerész mester Lendvai Tamás is beszá­mol a pszichológiát érintő megfigyelé­seiről (noha észrevételeinek többsége a fizikusokra, a zenetörténészekre és­­ a hangszerkészítés piaci feltételeire fi­gyelő­­ közgazdászokra tartozik), míg Dali Andrea az építőművészet szerepét hangsúlyozza az otthonosságélmény megerősítésében. Míg e dolgozatok valamely tudomány­ág, illetőleg szaktudomány fogalmi készletével értelmezik tárgyukat, olyan értekezéseket is olvashatunk ebben a lapszámban, amelyek lényegesen kitá­gítják vizsgálódásuk horizontját. Buji Ferenc, Cseke Ákos és Cs. Jónás Er­zsébet írásai teológiai szempontokból is közelítenek művészet és tudomány összefüggésének kérdésköréhez. A ma­gyar tudománytörténet klasszikusai - Simonyi Károly és Polányi Mihály - pedig az életművükben kiérlelt vi­lágképük szerves részeként vázolták fel tudomány- és művészetfilozófiájukat. Lazábban illeszkedik lapszámunk te­matikájához három sajátos műfajú közleményünk. Kiss Zoltán Károly a tudományos és a művészi alkotások szerzői jogi problémáiról értekezik, Hídvégi Máté Haris László panoráma­képeit elemzi, Orosz István szépirodal­mi alkotásként is olvasható esszéje - René Magritte „A tiltott másolat” című festményének jelentésén töprengve - a legaktuálisabb művészet- és irodalom­­tudományi problémákat feszegeti. E lapszámunk előkészületei közben érkezett a hír: elhunyt Albert Gábor, Kossuth- és József Attila-díjas író, mű­fordító, az MMA rendes, a Magyar Művészet szerkesztőbizottsági tagja. Folyóiratunk szellemi arculatának ki­alakításában és megóvásában vállalt szerepére emlékezve a szerkesztőség nevében is főhajtással búcsúzom Tőle. Kulin Ferenc 2018/VI. ÉVFOLYAM, 2. SZÁM Hogyan gondolkodtak különböző ko­rok bölcselői a túlvilági eredetű szépség és az emberi sorsokba avatkozó evilági erők, azaz a művészet és a történelem viszonyáról? Mi történik a történelmi tárggyal, tematikával (eseménnyel, személlyel, helyszínnel, nyelvi álla­pottal, korokhoz kötődő eszmével, vi­selkedésmintával, erkölcsi normával, politikai struktúrával stb.), amikor a műalkotások alkotóelemévé válik? Va­jon rekonstruálható-e egy mű „eredeti” esztétikai üzenete, miközben nyelvi­formai elemeinek jelentése folytono­san módosul? Hogyan függenek össze stílusirányzatok és művészetelméleti teóriák az adott kor társadalmi állapo­tával, politikai tendenciáival? Milyen szerepük van egy életmű, stílusirány­zat, konkrét műalkotás megítélésében a változó történelmi körülményeknek? Lapunk e számának szerzőit ezek a problémák foglalkoztatják. Vashegyi Györggyel, az MMA új, 2017 októberé­ben megválasztott elnökével folytatott beszélgetésünket követő tanulmányok módszertanilag aszerint különböztet­hetők meg egymástól, hogy az elmélet felől közelítenek-e konkrét művekhez és szerzőkhöz, vagy éppen ellenkező irányból indulnak el. Vassányi Miklós az Isten és a Szépség fogalmának plato­­nikus és biblikus-keresztény felfogását egyeztető V. századi teológus érteke­zésében talál rá „a platonikus ideatan, az újplatonikus ontológia és a keresz­tény alapteológia szintézisére”. Gáspár Csaba László a Nietzsche által felvetett kérdést teszi a modern és posztmodern művészetfilozófiák mérlegére: vajon képes lehet-e a művészet kiszabadítani az embert saját történelmi tudatának szorításából? Szmodis Jenő Karl Pop­per doktriner-racionalista tudomány­­filozófiájának bírálatára vállalkozik, és érvrendszerét kultúrtörténeti példák sokaságára alapozza. Máté Zsuzsanna a „történelem végéről” és a „művészet végéről” szóló teóriák rejtett összefüg­géseire, illetőleg azok filozófiainak lát­szó, valójában leplezetten ideologikus kiindulópontjára hívja fel a figyelmet. Wesselényi-Garay Andor az építőmű­vészet és a történelmi tudat kölcsön­hatását elemzi az emlékmű, illetőleg a műemlék fogalmának árnyalt elemzé­sével. Zuh Deodáth egy építészettör­téneti értekezés opponensi bírálatára támaszkodva hangsúlyozza a történeti megközelítés elméleti megalapozottsá­gának fontosságát. A tanulmányok többsége konkrét művekhez, illetőleg szerzőkhöz kap­csolódó elméleti kérdéseket vet fel. Csáji Attila az 1960-as, 1970-es évek magyar képzőművészeti kánonjának újraértékelését látja indokoltnak, Jan­­kovics Marcell készülő Toldi-filmjének koncepcióját vázolja, Juhász Sándor a hazai műgyűjtemények XX. századi történetének mostoha, sokszor tragikus mozzanataira emlékeztet. Farkas Árpád a fiatalon elhunyt Török Richárd port­­részobrászatát a posztkonceptuális mű­vészet áramlatába sorolja, Szkok Iván­­ Lőcsei Gabriellának nyilatkozva a Vi­­segrádon felavatott Görgei-szobráról - a történelem és a művészet kapcsolódási pontjait tapintja ki. Szász Zsolt a Nem­zeti Színház közelmúltjának repertoár­ját áttekintve Vidnyánszky Attila törté­netszemléletének alakulását vizsgálja. E számunkkal induló recenziórova­tunk négy kiadvány elméleti igényű ismertetését tartalmazza. Csuday Csaba a győri „Műhely” című folyó­irat „örömelméleti” esszéiből szemléz hármat, Balogh Csaba Berényi Márk Dante etikája című tudományos mun­káját és annak kapcsán az irodalomtu­domány szövegvizsgálati módszereit ismertetve az erkölcsi értékeszmények történeti változását követi nyomon. Feledy Balázs Romváry Ferenc A kép­tárcsináló című könyvének recenzió­jában a szerző életművének elévülhe­tetlen érdemeit méltatva a szocialista kultúrpolitika műhelytitkaiba is be­pillantást enged. Windhager Ákos Az új zene filozófiája legújabb magyar kiadása kapcsán kezdeményez vitát a zenetörténeti hagyományt radikálisan átértékelő Adornóról. Közleményeink között helyet kaptak a történetfilozófiai esszé műfajának klasszikusaiként számon tartott Egon Friedell és John Lukacs írásai is. Kulin Ferenc 2018/VI. ÉVFOLYAM, 3. SZÁM

Next