Békési Attila (szerk.): A Magyar Művészeti Akadémia Évkönyve 2018 (Budapest, 2019)

In memoriam

melletti eszmefuttatások rendre országos, sőt egyetemes súlyú kérdésekről szóltak. Diktatú­ráról, demokráciáról, a lelkekben dúló polgár­­háborúk Guernica-járól. Filmjeiben - mint szívben a dobogás - ott lük­tetett a tizennyolc évesen, ballagása éjszakáján, a padláson, egy kecskelábú deszkaasztalon leírt ars poeticájának erkölcsi parancsolata, amely így kezdődik: „Őrizd az embert. Magadban, hogy jogod legyen a szóhoz, hogy súlya lehessen szavaidnak, hogy méltó maradj a munkádhoz, mert a mű, amit alkotsz, mindig kifejez téged.” Ehhez tartotta magát mindvégig. Feri! Beesteledett, mire odaértem. Bálint fiad be­kísért a nagyszobába. Látni akartam a helyet, ahol egy héttel azelőtt körülültük a hosszú asz­talt. Most üres volt, csak a fekete keretű olva­sószemüveg árválkodott a fehér térítőn. A kis asztalon, témánként csoportosítva, a hajnalon­ként született, kézírásos jegyzeteid, az „irkáid”, ahogy mondtad. A félbemaradt könyv magukra hagyott lapjai. A másik szobában Sinike szótlanul nézte az unokátokat. A kicsi lány mindkét tenyerét az erkélyajtó üvegéhez szorította, s kifelé nézett. Odakint, a város felett fátyolos volt a decembe­ri ég, de jól látszódtak a csillagok. Úgy éreztem, mintha közelítene ... a Hószakadás... Egyre azok a verssorok jártak a fejemben, me­lyeket oly gyakran idéztél szeretett költődtől: „... valami furcsa módon nyitott szemmel érzem, hogy testként folytatódom a külső világban - nem a fűben, a fákban,­ hanem az egészben.” Isten Veled, drága Barátom! Emlékedet szeretettel megőrizzük! Nyugodj békében! Lugossy László Áder János köztársasági elnök búcsúbeszéde Kása Ferenc temetésén a Farkasréti temetőben „Megmondtam az igazat. Nekem nincs időm mást mondani.” Tisztelt Gyászoló Család, Gyászoló Gyülekezet! „Megmondtam az igazat. Nekem nincs időm mást mondani” - halljuk Kallós Istvántól, a „Nincs idő” című filmben. Az ember hajlamos önhitt gőggel azt gondolni, hogy az ideje végtelen. Hogy van idő a feladatait halogatni. A kibéküléseket, a bocsánatkéréseket a távoli jövőbe halasztani. A tehetséget jobb idők­re tartogatni. A munkát majd később befejezni. Az ember hajlamos azt hinni, hogy még ké­sőbb is lesz elég ideje az igazságot kimondani, értéket menteni, szabadságot teremteni, az em­bert megőrizni. Akitől ma búcsúzunk, sohasem késlekedett. A tisztességet, az igazmondást mindennél több­re becsülte. Akitől ma búcsúzunk - ha az igaz szót meg­lopták -, nyomába eredt a tolvajoknak. Ha a tisz­tesség elveszni látszott a hazugságok tengerében - akár 10.000 nap áldozatával is felkutatta azt. Kósa Ferenc tudta: az élet egy „sóhajtásnyi idő”. Tudta, ebbe a sóhajtásba bele kell férjen a valósággal való szembenézés, emberségünk, sorsunk kiteljesítésének hatalmas, egyénre sza­bott vállalkozása. Már fiatalon látta maga körül a szegény­ségében is csodálatra méltó paraszti életet, szülei „pentaton lelkületű” nemzedékét. És magán érezte a magyarok sűrű, „megégett, agyonfagyott és tarkón lőtt” történelmét. A múltat, amely szerinte „legalább annyi cselek­vőerőt halmozott fel bennünk, mint amennyi kiszolgálatottság-érzetet”. 18 évesen jegyezte le személyes életcélját: „meg­őrizni az embert”, „szabaddá tenni másokat”. Első hitvallásához egy életen át hű maradt. Pedig pályafutása rögtön első filmjének betil­tásával kezdődött. Még az is kérdés volt, lehet-e diplomája valaha. A következő években - József Attila sorsát idézve - gyakran gondolt a szárszói sínekre, hogy véget lehetne vetni az alkotómunkát fel­őrlő megaláztatásnak. Vagy hogy egy másik or­szágban szabadabb lehetne. Kósa Ferenc azonban itthon maradt. Itthon maradt és alkotott. Pedig volt 15 esztendő, amit a cenzúra által lepecsételt dobozokban töltöttek játék- és dokumentumfilmjei. Ő mégsem adta fel. Az idő őt igazolta. „Küldetés” című filmjét hat hét alatt egymillió magyar nézte meg a mo­zikban. Ez további munkára ösztönző elégtételt jelentett még akkor is, ha ezt követően a filmet csak zártkörű vetítésen láthatta a közönség. Amikor rátalált az alkotótársakra, akik egy­másnak adtak ihletet, velük rátalált arra a pár­beszédes, közösségi munkamódra is, amelyből a legszebb képeket, a legtisztább emberi hangot remélte. „...vitatkozva, viaskodva, de folytatjuk egy­más gondolatait” - nyilatkozta már az első nagy­­játékfilm, a „Tízezer nap” forgatása idején. És örökre ez maradt az ideálja: olyan világban élni, ahol az ellenvéleménynek helye, építő sze­repe van. Ahol az érvek tisztességgel megütköz­hetnek. Ahol a súlyos kritikának és egyet nem ér­tésnek is emberi hangja s nem állati üvöltése van. Ahol létezik közös emberi, közös művészi cél­­ és igen, ahol lennie kell közös nemzeti célnak is. /m 124

Next