Békési Attila (szerk.): A Magyar Művészeti Akadémia Évkönyve 2018 (Budapest, 2019)

In memoriam

Filmjeiben ezért kereste mindig az igazságot. Ezért mondta el minden lehetséges fórumon, mennyire fáj neki az egyre aljasuló közbeszéd, a kölcsönös tisztelet hiánya. Ezért a kérlelhetet­len igazságszeretetért tiszteltük, becsültük oly sokan. Tisztelt Gyászoló Gyülekezet! Alig múlt két esztendeje, hogy a költőbarát és alkotótárs Csoóri Sándor ravatalánál hallhat­tuk tőle: „...a mi végső búcsúzásunkhoz inkább illene a hangtalan zokogás, a vigasztaló zene, a fájdalmas harangzúgás, vagy a mélységesen mély csönd”. Kósa Ferenc búcsúztatásához azonban na­gyon is illenek a szavak. A szavak, amiket min­dig oly nagy gondossággal álmodott és formált mozgóképre. A fájdalmas és a vigasztaló szavak. Talán leginkább az a pár szó, amit a „Tízezer nap” hőse mond: „Mindenki gondját a magamé­nak érzem.” És Kósa Ferenc végső búcsúztatásához ille­nek a szavakkal összenőtt, időnként szívszorító, időnként vigasztaló képek is. Jelenetek és fény­képek. Nemcsak a csontot törő szenvedés, a fájdal­mas veszteség, hanem az élni tudás, az élni aka­rás képei. Fák a folyóparton. Káposztát gyaluló asszonyok. A friss kenyér ropogós héja. József Attila és Bartók Béla arca a falon. A hószakadás mindent eltakaró fagyos tisztasága. Újszülött síró gyermek, újjászületett könnyeivel küszkö­dő apa. Gémeskút és gabonasiló. Magyar puszta és hófödte japán hegyek. Fehérre meszelt pa­rasztház és a nagyváros apokaliptikus fényei. Tisztelt Gyászoló Közösség! 1956-ban Kósa Ferenc a következő sorokat ve­tette papírra: „Őrizd az embert magadban, hogy jogod legyen a szóhoz, hogy súlya lehessen sza­vaidnak, hogy méltó maradj a munkádhoz, mert a mű, amit alkotsz, mindig kifejez téged! Őrizd az embert, mert hitvallásod nem más, mint elkötelezettség, nem kevesebb, mint sza­baddá tenni másokat. Őrizd az embert, ha lehet életeddel, ha lehet munkáddal, ha nem lehet, haláloddal! Őrizd az embert! A szabadság rendjét soha, egyetlen pillanatra se téveszd össze a rend szabadságával! Őrizd a szabadságot, mert csak addig vagy ember, amíg szabad akarsz lenni. S ha reggel újra látod, amint felelősségük elől hátuk mögé bújnak az emberek, a szemed se rebbenjen! Végezd a dolgod. Gondolj a Napra! Ő se szól, csak fölkel és járja a maga útját!” így szól Kósa Ferenc hitvallása. Köszönet érte! Nyugodjék békében! ZALAVÁRY LAJOS (1923-2018) „Éveket éltél. Élsz még egy percet. Vagy többet? A végtelen mindenség életében mérhetetlenül apró idő egy pillanat. Az Úr avval tiszteli meg, hogy erre a pillanatra lelket lehelt beléd. Élsz, mint annyian mások. Teszed dolgodat, mint annyi nap­számos.” Zalaváry Lajos ■ Életének kilencvenötödik évében elhunyt Zalaváry Lajos (1923-2018) építőművész, a nemzet művésze, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja. Zalaváry Lajos a Magyar Építőművészek Szövetségének alapí­tó tagja, a MÉSZ Mesteriskola vezető építésze volt. Munkássága a XX. század magyar építészettörténe­tének egyik kulcspontja: az ő életművén keresztül érthetjük meg, milyen közvetlen kapcsolat áll fenn a századforduló és a jelen magyar építészete között. Zalaváry személyében is képviselte ezt a töretlen fo­lyamatot. Részint azért, mert hosszú és termékeny pá­lyája a negyvenes évek közepétől egészen a 21. század első évtizedéig tart; részint pedig azért, mert építésze­te az elődök gazdag tapasztalataiból merítve, azokat a kor igényeihez igazítva teljesedett ki. Az MMA Kiadó 2018-ban hiánypótló kiadványt jelentetett meg Götz Eszter: Zalaváry Lajos építészete címmel, melyben korszakokon átívelő pályája, emb­­lematikus épületei mellett tanítványai is hirdetik a „mester” sokoldalúságát. Hitvallása, életművének jelentősége Az életmű kivételes helyet foglal el a magyar építészet 20-21. századi történetében. A szocialista korszak ide­ológiai irányával szemben megfogalmazott épületei valójában a modernizmus alapelveit érvényesítették 125 AWA m memóriám

Next