Békési Attila (szerk.): A Magyar Művészeti Akadémia Évkönyve 2019 (Budapest, 2019)

In memoriam

m no különböző pontjain. Több mint 50 alkalommal dol­gozott külföldön, a legtöbbet az Amerikai Egyesült Államokban, a louisville-i Actor’s Theatre-ben és Ka­nadában a torontói Soulpepper társulatával. De ren­dezett Németországban, Írországban, Izraelben is. 1977-ben mutatta be a Vígszínház Fejes Endre re­génye alapján, Presser Gábor zenéjével a Jó estét nyár, jó estét szerelem című zenés darabot, 1982-ben pedig a Kőműves Kelement, Sarkadi Imre, Szörényi Leven­te, Bródy János, Ivánka Csaba közös rockballadáját, amit támogatott Novák Ferenc erőteljes koreográfi­ája. Az előadás a Pesti Színház intim terében a rob­banás erejével hatott. Természetesen nem csak zenés darabokat állított színre ebben az időszakban. Ekkor rendezte Székely János Vak Béla király című drámá­jának ősbemutatóját, majd Shakespeare Szentivánéji álom című művét is. 1985-ben Horvai István nyugdíjba ment, az igazga­tói székben Marton László követte. Igazgatói koncep­ciója a Várkonyi Zoltán kijelölte utat folytatta: tovább­ra is a tradíció és a modernség maradtak a Vígszínház legfontosabb értékei. Ennek jegyében igyekezett olyan műsorstruktúrát összeállítani, amely a közönség leg­szélesebb rétegeit szólítja meg. 1988-ban megrendezte Presser Gábor-Sztevanovity Dusán-Horváth Péter A padlás című mesemusicaljét a legfiatalabb korosz­tály számára. Az előadásban olyan modern technikai elemeket is felhasznált, amely akkor még szokatlan volt Magyarországon a színpadtechnikában. A dara­bot azóta is töretlen sikerrel játssza a színház. A drámaírás 1990-es években bekövetkezett vál­ságát a Vígszínház nem érezte meg. Ez a művészeti, irodalmi megtorpanás összefüggött a rendszerváltás­sal, hiszen megszűnt az az állami hatalom, ami ellen a művészek egységesen foglalhattak állást. Az irodalmi művek témája is megváltozott, személyes, kisebb kört érintő témák váltották fel az egész társadalmat fog­lalkoztató problémákat. A Vígszínház látogatottsága azonban nem csökkent és ebben nem kis része volt Marton Lászlónak, hiszen a műsorpolitika továbbra sem változott: a polgári értékek felmutatása volt és maradt az etalon. Igazgatása alatt újították fel a Víg­színházat 1993-1994-ben. A hazai mellett a külföldi szakmai sajtó is egyönte­tűen dicsérte munkáját. A rangos hazai elismerések mellett több külföldi díjjal is jutalmazták. Két alka­lommal nyerte el az általa rendezett előadás a kanadai színházi élet legfontosabb díját, a Dora-díjat. 1992- ben Csehov Három nővér című darabjának bemuta­tója nyerte el a legjobb produkciónak járó elismerést. 2000- ben Csehov Platonov című színművének szín­re állításáért elnyerte a legjobb rendező díját, majd 2001- ben szokatlan módon az előadás is megkapta az elismerést. 2004-ben Írországban Henrik Ibsen: A vadkacsa című művének színpadra állításáért a leg­jobb rendező díját nyerte el. A kétezres években is sok nagysikerű előadást ren­dezett itthon és külföldön egyaránt. Kiemelkedik közülük Spiró György Elsötétítés, Lev Nyikolajevics Tolsztoj-Mark Rozovszkij Legenda a lóról és Örkény István Pisti a vérzivatarban című darabja. 2008-ban nem pályázta meg ismét az igazgatói posztot. A szerteágazó, túlságosan is sok adminiszt­ratív teendő elvonta, sőt megfosztotta több rendezői lehetőségtől, így azt gondolta, ideje, hogy átadja a stafétát. Azonban főrendezője maradt a színháznak, tanára a főiskolának. Hagyomány és modernizmus jellemezte rende­zéseit, színházi vezetését. Feladatának tekintette a minőségi szórakoztatást és a közönség ízlésének for­málását, hogy a Vígszínház a magyar színházi kultúra egyik legfontosabb intézménye maradjon. Életrajz, díjak Marton László 1943. január 6-án született Budapes­ten. Nevelőapja, dr. Klimes Károly zeneakadémiát végzett ideggyógyász hatására zenei pályára készült. A fővárosi Piarista Gimnáziumban tett érettségi után sikertelenül felvételizett a Színház- és Filmművészeti Főiskolára. Egy éven át Egri István mellett segédren­­dező-gyakornok volt a József Attila Színházban, majd édesanyja kívánságára egy évet tanult az Eötvös Lo­­ránd Tudományegyetem jogi karán. Ezután került be a rendezői szakra, ahol Nádasdy Kálmán tanítványa volt. Nagy hatást gyakorolt rá Oláh Gusztáv munkás­sága is. A főiskolát 1968-ban fejezte be. 1979 és 1985 között a színház főrendezője volt, majd 1985-től 2009. január végéig igazgatója. Ugyan­ez év februárjától ismét főrendező. Munkásságát hatá­ron innen és túl több jelentős díjjal is elismerték. 1975-től a Színház- és Filmművészeti Főiskola ad­junktusa, majd osztályvezető tanára. A londoni Guildhall School of Music and Drama „Honorary Member”-nek, tiszteletbeli professzor­nak választotta 1990-ben. Az amerikai Society of Stage Directors and Choreographers pedig 1997- ben a magyar rendezők közül elsőként fogadta tagjai közé. Tanított, illetve mesterkurzust tartott Camb­­ridge-ben, Oxfordban, a Yale Egyetemen, Knoxville­­ben, Vancouverben, az Észak-Karolinai Egyetemen, Torontóban, Chicagóban és Németország több vá­rosában is. 2001 óta az ír nemzeti színház művészeti tanácsadója volt. 2015-ben a Magyar Művészeti Akadémia levelező tagjává választották. (2017-18-ban tagságát szüne­teltette.) 2017-ben felfüggesztette oktatói tevékenységét a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, valamint le­mondott főrendezői állásáról a Vígszínházban. 2019- ben Veszprémben tért vissza a színpadra, februárban Moliére Tartuffe-jét vitte színre. 1975-ben Jászai Mari-díjat kapott, 1984-től pedig érdemes művész, 1990-től kiváló művész volt. A Ma­gyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjét 1994- ben, a Hevesi Sándor-díjat 2000-ben, míg a Kossuth­­díjat 2003-ban kapta meg. 2004-ben elnyerte az egyik legelőkelőbb ír színházi kitüntetést, az Irish Theatre Awards-ot. 2009-ben megkapta a Magyar Köztársa­sági Érdemrend középkeresztje a csillaggal elismerést. 2009-ben a XIII. kerület díszpolgárává választották, 2016-ban pedig a Prima Primissima díj birtokosa lett. 2019. szeptember 12-én hunyt el.

Next