Cseresnyés Márk (szerk.): A Magyar Művészeti Akadémia Évkönyve 2013 (Budapest, 2014)

Események, dokumentumok

remekül tudott vele bánni, hiszen színészetet is tanult, kisebb szerepeket is játszott. Nagy történetmesélő volt, fergeteges humorral, s ha a történet úgy kívánta, kere­setlen szavakkal is élt, finoman szólva. „A hülyeség min­­dig kihoz a sodromból” -mondta. De róla még ekkor sem lehetett azt mondani, hogy nem válogatja meg a szava­it, mindig megválogatta, gyönyörűen bánt a magyar nyelvvel. Nem hagyva ki az erőteljesebb ízeket sem. 1946 nyarán írta Féja Gézának: „Ennek az én éle­temnek a szemébe akarok nézni.” Manna egész életében a szemébe nézett mindennek. Szintén Féja Gézának írja: „Én végső fokon magyar vagyok, és úgy érzem, nem tud­nék elszakadni innen pusztulásig menő honvágy nélkül. Nem is tudja az ember, mi köti annyira ide, de így van, talán a gyermekszereteten kívül ez a legerősebb érzés." Mam­a leveleiből, levéltöredékeiből lánya, Bényi Eszter több gobelin-montázst szőtt. Talán ezek a so­rok is bennük vannak. Ami a „legerősebb érzést” illeti, Manna mintha ebben is az utolsó mohikánok közé tar­tozott volna, ez sem igazán divatos manapság. Amint az a művészettörténészi magatartás sem, ahogy pl. Kállai Ernő az 1950-es években háttérbe szorított, el­némított Európai Iskola művészeit sorra látogatta mű­termeikben, tartotta bennük a lelket. Mi mást csinált Manna is, amikor járta a műtermeket, figyelmével és szeretetével tartotta a lelket Kohán Györgyben, hatal­mas, súlyos felületek nagy erejű festőjében, akinek - róla szóló könyvében - feljegyezte egy mondását: „Engem a düh tart életben! És munkában!" Talán Mannára is igaz volt ez. De benne legalább ekkora erővel dolgozott a szeretet. Különös tehetsége volt észrevenni, felfedezni a magyar képzőművészet különösségeit, varázslatok, csodák iránti érzékeny­ségét. Otthon volt Szabó Vladimír régi városaiban, virágos kalapú, macskás hölgyek, vak muzsikusok, az ifjúság forrásába lépő táncos, öreg testek között. El­sők között ismerte föl a miskei paraszt­próféta, Tóth Menyhért fehéren izzó fehér képeiben, falusi Madon­náiban, ősállataiban a zsenit, s tett meg mindent azért, hogy fény hulljon ezekre, ne vesszenek el nyomtalanul. Elment a Somoskőújfalui kertvégi pajtaműterem­be, hogy lássa Földi Péter emberarcú madarait, tö­­viskorona-karámba zárt kékszarvú, mitikus teheneit, sínekre roskadt embereit, állatait. Fölismerte a sötét, látomásos erőt Lóránt János Demeter furulyás pász­tor-angyalaiban kék disznók, piros fejű birkák gyű­rűjében, állatmaszkos, ördög-hóhér gyepmesterében. Könnyekig megrendítette Kárpáti Tamás képeinek mélyarany ragyogása, a belső fényekből alig testet öltő Krisztusok, a sötétből felfénylő Isten báránya-láto­­mások. Tanúja voltam megrendülésének Gaál József fantasztikus bálványai, „álomban létező” lényei előtt. „Te! Micsoda óriások ezek! Kicsi lesz az ember előttük. És hangjuk van, hallani őket, mint a Húsvét-szigeti szob­rokat!" - mondta. Értette, szerette Kovács Péter feke­tén gomolygó, egymásba kulcsolódó, zuhanó gubanc­lényeit, átérezhette volna ő is az itt lévő „memento mori”, koponya-kép kérdését: „Nem ismersz meg?” Érzékeny, mindent látó szemmel figyelte a magyar grafika mestereit: Rékassy Csaba alázatos szerze­tes-rajzolóját papírlapok tengerében, Almásy Aladár szürreális álomvilágának szárnyas lényeit, Szemethy Imre maszkos ember-állat-bogár lidérceit, Banga úr, Banga Ferenc nagyorrú, vidám, csodabogár­ emberké­it. Megrendítették Kurucz István András feketearcú, vergődő bikái, a Bikácsi Daniela különös, világvégi parkjaiban, furcsa füvek közt lebegő üres vízme­dencék, érzékeny volt a tudatalattinak arra világára, amelyből megszülettek Maracskó Gabriella ijesztő, színes-gubancos „mindenevő” figurái, Sulyok Gabri­ella titokzatos, fehér mesefái. Fölismerte a zsenialitást Csíkszentmihályi Róbert groteszk-költői, ember-állat szoborlényeiben, bölcs vadkan-bácsijában, ködös-riadt őzike-asszonyában, ehhez a sorozathoz tartozik az itt lévő győztes-gőgös vízimadár. Láttam Mannát döbbenten állni Muzsnay Ákos ködös pasztelljei előtt, a mélyvörös, barna-szür­ke barlangfalak előtt lebegő kísértet-alakok előtt, föl­ismerve a bibliai utalást: „És kijőve a megholt, lábain és kezein kötelekkel megkötözve és az orcája kendővel vala beborítva.” (jn 11,44) Ezek az alakok költöztek fehér márvány domborműbe itt. És hallottam megrendült szavait Szabó Tamás fé­lelmetes, kereszt nélkül lebegő sebesült Krisztusáról, a salgótarjáni sortűz-emlékműről. Elmondtam neki akkor egy történetet: filmet forgatunk a salgótarjáni sortűz-emlékműről, amikor odalép hozzánk egy idős ember és megkérdezi: „Tudják-e, mit mondtak a salgó­tarjániak a sortűzről? Hogy mi történt itt? Fasiszta bá­nyászok, kenyérrel a hónuk alatt, megtámadták a téren békésen lövöldöző karhatalmistákat”. Az öregember egyébként kamera előtt nem merte elmondani, 2000- ben, 10 évvel a rendszerváltozás után. Manna akkorát nevetett, hogy a kiállítóteremben, ahol voltunk, min­denki odakapta a fejét. Nagyon tudott nevetni. Aztán szigorúan megkérdezte: „Szóval nincs benne a filmben? Akkor kötelességed leírni, úgyis kevés az 56-os folklór." Szabó Tamás egyébként festményt hozott ide: ijesztő alak, kinyújtott fekete nyelvű, címe: Elnyújtott idő. Manna itt van közöttünk. Szép, fiatal arca a bejárat­nál, szép, öreg arca Csikai Márta érzékeny bronzér­mén. Man­ára az elhallgatás, a félelem, a „mi lesz, ha elmondom”, a „hátha megégetem a számat” sose volt jellemző. Ha valakire, akkor rá­illettek József Attila Ars poeticájának szavai: „Én nem fogom be pörös számat. A tudásnak teszek panaszt." Manna sose fogta be pörös száját. Kő Pál - templom­építő Szent Istvánok, falu fölött repülő táltoslovak mestere - Születésnapra című, Mannának ajánlott kis bronzára a Mannának annyira kedves festő, Tóth Menyhért versének egy sorát írta: „Szádon a vaspántot Szavad örök lángja átégette.” A kiállítást megnyitom: Kernács Gabriella (Elhangzott a Józsefvárosi Galéria kiállításának megnyitóján, 2013. október 21-én.)

Next