Cseresnyés Márk (szerk.): A Magyar Művészeti Akadémia Évkönyve 2015 (Budapest, 2016)

Beszélgetések a művészetről

ismerős, barát volt. Későbbi közvetlen szomszédunk, Sándor bácsi, a nyolcvanon felüli juhászember olyan intelligenciával rendelkezett, mint egy egyetemi pro­fesszor, noha írni-olvasni nem tudott. Olyan világot is­mertünk meg, amely valóban az ember szívéből jött. Ezt a részt semmiképpen sem vágnám ki életem filmjéből. - Szatmár mellett az ország más szegleteiben is gyak­ran megfordult, hogy filmet készítsen? - Az ország más részeiben is forgattunk, hiszen ak­koriban például a Vasárnapi Újság remek témákat ho­zott. Többek között a mosonmagyaróvári sortűzről és megtorlásról. Talán ez volt a legfontosabb, legjelentő­sebb, kiugrást jelentő filmünk, hiszen a Vérrel és kötéllel (1990) című munkánk nagyon erős mezőnyben a Ma­gyar Filmszemle legjobb dokumentumfilm díját kapta meg 1989-ben. Ezen mi is elcsodálkoztunk, hiszen ott volt az idősebb nemzedék, Sára Sándorék, Gulyásék, számos, már ismert középnemzedékbeli dokumen­tumfilmes. Akkoriban végtelen szerénységgel csak József Attilát idéztük többes számban: „csodagyere­keknek hittek bennünket, pedig csak árvák voltunk.”­­ És ezt nem csak poénként említhették meg. - Messziről jöttünk, mélyről, s ez a film valóban jól sikerült. - E siker után merre lehetett továbblépni? Kinyílt va­lamiféle horizont? - A szakma megítélése szerint ismét egy fontos film következett. Egy férfiről szólt, aki 56-ban rossz helyen állt, mint apám is, aki politikai elítéltként börtönben ült négy évig, s ez egész életét meghatározta. Egy fő­hadnagy volt, akit a forradalmi eseményeket követő­en kerestek. Irtózatos hadjárat indult utána, mert ki akarták végezni. A határokat már lezárták, nem tudott hová menekülni. Parasztember lévén azt találta ki, hogy a disznóól alá egy gödröt ás, ott húzódik meg. Hat évet töltött ott. A felesége látta el élelemmel. Kis­fia pedig ott játszott tőle méterekre. Ebből lett az El­tűnt idő nyomában (1990) című film, amelyet később játékfilmként is feldolgoztunk Erdélyivel. - Ez utóbbiban a feleség vált domináns figurává, élete és sorsa? Hiszen a férj nyilván csak ritkábban kerülhe­tett képbe? - Igen. A dokumentumfilmben a férfin volt a hang­súly, a játékfilmben viszont a nőn, hogy hogyan élte meg azt az irtózatos hat évet. Az asszony (1996) című filmben Eperjesi Károly és Györgyi Anna játszották a főszerepeket. - A cselekmény egy berendezett, biotóp, kissé teátrális közegben jelent meg? - Sok mindennel vádolhatnak, de soha, egyetlen fil­münk sem volt teátrális. Mindig a természetes közeg­ben jelentek meg történeteink, szereplőink őszintén kommunikáltak. Néhány szituációs dokumentumfil­mem esetében el sem akarták hinni, hogy a valóság írta őket, miközben úgy tűnt, játékfilmes elemekből építkezik. Mindenki csodálkozott rajta, hogy miként lehet egy falut, egy családot végig úgy mozgatni, szitu­ációba hozni, hogy az természetesnek hasson, „csak” éljék egymás közt az életüket. - Egyik munkájának már a címe is erre a közvetlenség­re, természetességre utal: Élik az életüket. - Az a munka Kárpátalján készült, s három testvér végtelen testi-lelki nyomorúságáról szólt. Szóba sem került, hogy akár egy másodpercre is hamis, megren­dezett dialógus vagy helyzet kerüljön a filmbe. Persze ehhez igen sokat kell forgatni. - Egy másik filmjük a szatmári csordák és tehenesgaz­dák sorsáról szólt... - A Requiem a szatmári csordákért, vagy ahogyan egyik szereplő nénink említette, s másik címként ez került a film élére: A jószág volt az aranya a népnek - megrázó történet. A szatmári emberek igen nehéz körülmények között éltek, állataik az életet, a meg­élhetés lehetőségét jelentették számukra. De közben az idők megváltoztak, a szocializmusnak is a kevésbé boldog felében adósságok halmozódtak fel. A tehe­neket el kellett adni. Az emberek pedig ottmaradtak nyomorukban, tehetetlenségben, tehenek és munka nélkül. Megszokták, hogy reggel felkelnek, tehenet fejnek, aztán kihajtják őket, s napjaik egésze az álla­taik felőli gondoskodás körül forog. Akiket a munka éltetett, mentálisan és anyagilag is­­ állataik nélkül maradtak. A csordák kolompszavával, mintegy lélek­haranggal zárul a film. Úgy gondolom, pontosan meg­mutatta, hogy hol járunk lélekben és történelemben. A sok-sok, többnyire idős ember világából, akik az állatokkal foglalkoztak, egyikőjüket, Bálla Bálintot kiragadtam, s Kolompok nyelvén, Gyékénykoporsó cím­mel készítettem róla egy filmet. Bálint bácsi ugyan­is, miután kényszerűségből eladta a teheneit, tiszai gyékényből koporsót font magának. Visszautalva a Requiemre: az emberek úgy siratták meg teheneiket, mintha családtagjukat veszítették volna; hasonlókép­pen az élet forrását jelentették számukra, mint Huszá­­rik Elégiájában a lovak. Később arra gondoltam, hogy készítek ebből az anyag­ból egy még rövidebb, etűd jellegű filmet - minden bi­zonnyal Huszárik hatására -, amelyben csak szituációk jelennek meg, de az idős ember egy szót sem szól. Ez a film éppen mostanság nagy sikert aratott Argentíná­ban, ahová engem is meghívtak. Egészen különös, hogy mennyire érzékenynek bizonyultak erre a világra. - Hogyan jutott el a játékfilmkészítésig? - A Budapest Stúdió lehetőséget adott, hogy lefor­gassuk az Indián tél (1993) című filmet. Csaknem min­den filmemnek dokumentumfilm az alapja, így ennek is. Témája egy kamaszkori élményem. Hatvanban, a városban egy Gecse Tomi nevű ember már akkor, a 70-80-as években indiánnak öltözött. Az április 4-ei ünnepségre vonultunk nyílegyenes sorokban, ünnepi öltözetben, amikor szembejött velünk egy feltollazott ember feltollazott biciklivel. Éppen velünk szemben. Ez volt az a pillanat, jelenet, amely bennem megragadt, s ez lett az Indián tél című mozi Eperjes Károly fősze­replésével. A film elkerült egy Portugáliában megren­dezett nemzetközi filmfesztiválra, ahol harminc or­szág filmjei közül a legjobb rendezés díját kapta. - Sokat dolgozott együtt Erdélyi Jánossal, most mégis inkább külön filmeznek. - Nehéz volt két embernek egy lovat megülni. Sok filmet készítettünk együtt, de mindketten vágytunk már valamiféle önálló létre. Sí 'S § ^ 0 & művészetről Zsigmond Dezsővel 131 tm

Next