Dvorszky Hedvig: Szenes István belsőépítész (Budapest, 2021)

Felkészülés az életre

megújítójának és megteremtőjének tekintettek. Feleségével, Szenes Zsuzsa textiltervező mű­vésszel együtt - aki névrokonom - azokban az időkben az avantgárd elismert és jeles alkotóinak számítottak. Nos, ők az én művészi ambícióimat kemény kritikával illették, így aztán bimbózó ön­bizalmam egyáltalán nem erősödött meg. Talán emiatt is vitte el apám rajzaimat egy-két híres művészhez, köztük Bernáth Aurél, Kmetty János és Barcsay Jenő festőművészekhez, hogy meg­hallgassa az ő mérvadó véleményüket. Nem tu­dom, hogy mit mondtak rólam, de az tény, hogy ezek után apám többé már nem ellenkezett, ami­kor a művészi pálya felé orientálódtam. Kamaszkoromban szüleim bátran elviselték az egykorú fiúkkal és lányokkal folytatott mulatozá­saimat, kilengéseimet. Fiatalos kalandvágyunkat is kiélhettük az akkoriban már hozzánk járó, szin­tén dús fantáziájú ifjakkal, mint például Lelkes Péter formatervező barátommal és az Erdély csa­láddal kapcsolatban levő Cseh Tamás ifjú költővel és zenésszel. Házunk alagsorában kialakítottunk egy helyiséget, ez lett a mi művészklubunk. Itt buliztunk, Cseh Tamás itt kezdte pengetni gitárját. Családunk életében új színfoltot jelentett az a felfedezés, hogy a hátsó kertünk alatt egy fantasztikus pincerendszer húzódik meg. Édes­anyám megkérte Garas Klárát, egykori osztály­társát az Andrássy úti Mária Terézia Leánygimná­ziumban, aki akkoriban a Szépművészeti Múzeum főigazgatója volt, hogy munkatársaival vizsgálja meg a felfedezett pincénket, annak esetleges történelmi vetületét. A nálunk járt szakembe­rek megállapították a megmaradt természetes falazatról, hogy ez az egymás alatt húzódó, s két irányban felül szétágazó boltozatos pince a török korból származik. Ezt támasztották alá az ott talált edények, láncok, egyéb tárgyak. FELKÉSZÜLÉS AZ ÉLETRE V 25

Next