Dvorszky Hedvig: Szenes István belsőépítész (Budapest, 2021)
Felkészülés az életre
megújítójának és megteremtőjének tekintettek. Feleségével, Szenes Zsuzsa textiltervező művésszel együtt - aki névrokonom - azokban az időkben az avantgárd elismert és jeles alkotóinak számítottak. Nos, ők az én művészi ambícióimat kemény kritikával illették, így aztán bimbózó önbizalmam egyáltalán nem erősödött meg. Talán emiatt is vitte el apám rajzaimat egy-két híres művészhez, köztük Bernáth Aurél, Kmetty János és Barcsay Jenő festőművészekhez, hogy meghallgassa az ő mérvadó véleményüket. Nem tudom, hogy mit mondtak rólam, de az tény, hogy ezek után apám többé már nem ellenkezett, amikor a művészi pálya felé orientálódtam. Kamaszkoromban szüleim bátran elviselték az egykorú fiúkkal és lányokkal folytatott mulatozásaimat, kilengéseimet. Fiatalos kalandvágyunkat is kiélhettük az akkoriban már hozzánk járó, szintén dús fantáziájú ifjakkal, mint például Lelkes Péter formatervező barátommal és az Erdély családdal kapcsolatban levő Cseh Tamás ifjú költővel és zenésszel. Házunk alagsorában kialakítottunk egy helyiséget, ez lett a mi művészklubunk. Itt buliztunk, Cseh Tamás itt kezdte pengetni gitárját. Családunk életében új színfoltot jelentett az a felfedezés, hogy a hátsó kertünk alatt egy fantasztikus pincerendszer húzódik meg. Édesanyám megkérte Garas Klárát, egykori osztálytársát az Andrássy úti Mária Terézia Leánygimnáziumban, aki akkoriban a Szépművészeti Múzeum főigazgatója volt, hogy munkatársaival vizsgálja meg a felfedezett pincénket, annak esetleges történelmi vetületét. A nálunk járt szakemberek megállapították a megmaradt természetes falazatról, hogy ez az egymás alatt húzódó, s két irányban felül szétágazó boltozatos pince a török korból származik. Ezt támasztották alá az ott talált edények, láncok, egyéb tárgyak. FELKÉSZÜLÉS AZ ÉLETRE V 25