Gróh Gáspár: Szabó Dezső. Kivezetés a szépirodalomból (Budapest, 2020)

És Ady…

Egy kis kitérő: József Attila, Ady, Szabó Dezső, „parasztmítosz" A Ki a faluba! a maga idején divatos műfajnak számító röpirat, beveze­tője kifejezetten Szabó Dezső hatását tükrözi. Az ő parasztcentrikus ideo­lógiája jegyében deklarálja, hogy a magyar nyelvet, ezen keresztül a magyar kultúrát, a magyar nemzetet a parasztság őrizte meg, ilyenformán, és, aho­gyan azt Szabó Dezső állította, a parasztság az egyetlen igazi történelmi osztály. Ebből és az adott történelmi pillanat körülményeiből adódóan „ha­zánkban ma minden társadalmi és gazdasági kérdés: parasztkérdés”131 — áll a röpiratban, amely azután a falu problémáinak megismerésére, összegyűj­tésére buzdítja a különféle intézményekben tanuló fiatalokat. A szöveg 1930-ban jelent meg, vagyis bökversben is kifejezett kritika ide, Ady mögé helyezés oda, Szabó Dezső gondolatvilágának lenyomata ott volt József Attila gondolkodásában. Szabó Dezső parasztsággal kapcsolatos el­képzelései mögött egyebek közt sajátos Ady-olvasata állt, nem mintha Ady valaha is olyasmit hirdetett volna, ami közvetlenül ilyen irányba mutatott. Ellenben a paraszti polgárosodás legfőbb akadályát jelentő arisztokráciát és a klérust mint a nagybirtokrendszer legfőbb haszonélvezőit tartotta a ma­gyar vidék fölemelkedése, ezzel Magyarország megújulása, az európai társa­dalmi berendezkedéshez igazodás legfőbb akadályának. Az Ady-versekben megjelenő magyar vidék, a Hazamegyek a falumba, A Kalota-partján, az Álom egy méhesről, A Hortobágy poétája, A grófi szérűn, Az eltévedt lovas kellően szelektív olvasással beilleszthető egy új típusú parasztmítoszba. De Szabó Dezső, Móricz Zsigmond, később a népiek parasztfigurái sokkal inkább az elesettség, kiszolgáltatottság, elnyomorodás képével lázítottak - szemben azzal a falu- és parasztképpel, ami a fennálló rend idealizálásával a változások szükségtelenségét sugallta. Szabó Dezső parasztmítoszának le­gendája sokkal inkább a baloldali proletármítosz építésének része volt, mint a népiek gondolkodásának valósága: nem a parasztság idealizálását jelen­tette, hanem politikai emancipációjának követelését. Ha némelykor volt is benne túlzás, az nem mélyebb, társadalompolitikai lényegét érintette, és semmiképp nem volt nagyobb torzítás, mint Adyból a proletárforradalom viharmadarát csinálni, ahogyan Révai József és követői tették. József Attila tudta, hogy amennyiben Szabó Dezsővel kapcsolatosan esetleg lehetne parasztmítoszról beszélni, akkor az a nagybirtokra épülő hatalmi rendszer velejéig hazug parasztidilljeiből formált, megátalkodottan konzervatív pa­rasztmítoszának ellenmítosza. Nem lehet kérdés, hogy József Attila Ady-képét természetesen elsősor­ban Ady alakította, pályakezdése versein szinte folyamatosan ott van ennek 231 231 Fábián Dániel és József Attila, „Ki a faluba!”, in József Attila: Tanulmányok, cikkek, levelek, szerk., jegyz. Szabolcsi Miklós (Budapest: Szépirodalmi Könyvkiadó, 1977), 356.

Next