Jánosi Zoltán: Ratkó József - Közelképek Írókról (Budapest, 2017)

IV. A költői világ teremtése - az első kötetektől a kiterljesedésig

RATKÓ JÓZSEF verseiből is. S a korai alkotásokra rásugárzó motivációs háttér jóval messzebbre is tágítható, a személyek, irányzatok neve jócs­kán folytatható tovább, így Janus Pannonius Ad animam suam című versének alapgondolata tűnik át az 1957-es Bármi, csak mégse ember című költeményben, az Ady-élmény a pályakezdés­ről így az Élet­ anyó lábainál (a pályavégről pedig majd a Sebesült kard) című költeményekben. Mindez természetesen csak leltárszerű felvillantása lehetett annak a sokrétű ösztönző forrásrendszernek, amely Ratkó József indulását meghatározta, irányította. Annak bizonyságaként, hogy a személyes, a nemzeti sors és a fiatal lélek sajgó terepeinek hol naivitással, hol hittel, hol szerepjátszó szomorúsággal nekiiramló fiatal költő József Attila folyamatosan ható üzenetei mellett más­féle üzenetek is meghallott. József Attila gazdag örökségét Ady szimbolizmusa, Illyés analitikus pillantásai, a társadalomra és a tárgyakra egyaránt figyelő logikája, Weöres játékossága, Deve­­cseri formakultúrája, Kassák avantgárd látásmódja, Sinka mitolo­­gizmusa, Erdélyi József népdal-asszimilációi, Villon vagabundus hangütése, Váci Mihály tájköltészete és közéleti szellemisége és még más kisebb hatások egészítették ki. Igaza van tehát Ágh Ist­vánnak, amikor a többnyire József Attila-örökségre redukáló forrásmegjelöléssel szemben így nyilatkozik: „Könnyű lenne Jó­zsef Attila párhuzamára egyszerűsítenem; irányát Adyhoz, Illyés­hez, Sinkához, Erdélyi Józseféhez, Juhász Ferenchez, Nagy Lász­lóhoz, Váci Mihályhoz is igazodva látom, s nemzedékem édes családtagja ő. A hasonló gondolkodásúak stílusa is rokon jegyű.”80 Hogy miért éppen az a hang alakult ki ezekből, ami azután jellemző lett Ratkó munkáira, azt több belső, lélektani, környe­­ z0 Ágh István, Hogy a csillagok meg ne varasodjanak. Ratkó József: Félkenyér csillag, uo., 55. 108

Next