Kováts Flórián - Pécsi Györgyi (szerk.): A Magyar Művészeti Akadémia harmadik Emlékkönyve, 2008-2011 (Budapest, 2013)

Akadémiai beszélgetések, előadások

BABITS ÉS ILLYÉS Illyés nemcsak abban a körülbelül tucatnyi írásában és néhány versében foglalkozott Babitsosal, amelyek is­mertek, hanem ahogy néztem, olvastam, számoltam, legalább kétszáz olyan szöveghely van, többnyire az esszékben és a naplójegyzetekben, ahol Babitsról meg­nyilatkozik. Jó volna egyszer ezeket is összegyűjteni, ki­adni. Csak jelzésképpen hadd mondjak néhány példát. Életrajzi adalékként azt is leírta Illyés, hogy Babits az épületek földszintjén szeretett lakni, de kedvelte a kilá­tóhelyet, így Esztergomot is. Vagy hajlamos volt arra, hogy elsírja magát, ha valami nagyon szépet olvasott. Többfelé ír arról Illyés, hogy próbálta Babitsot nem annyira meggyőzni, hanem megismertetni a társadalmi osztályok marxista szellemű osztályszemléletével, de ez képtelenség volt. Babits, a bírógyerek örökös egyete­mes igazságokban gondolkodott, és nem tudta még fel­tételesen sem elfogadtatni a marxizmust. De olyat is ír róla Illyés naplójegyzetében, hogy a vallásos hajlamú Babits sosem olvasta végig a Bibliát, idézem: „Pletykák rosszul megírt sorozatának tartotta, összevetve persze a görög mitológiának, főleg a feldolgozásával.” Egy na­gyon tömör följegyzésben a nacionalizmusról azt írja, hogy Babits egy etikai vonatkozású vitában azt a közbe­vetést tette, hogy felelős-e a ló a lovasáért. Egy másik beszélgetésben meg azt jelentette ki Babits - ez egy 43- as jegyzet -, hogy nagy író nem lehet nagy jellem nél­kül. Továbbment: még jó író sem lehet valaki jó jellem nélkül. Ez nagyon érdekes, mert a jelenkor azt mondja, hogy a kettőnek semmi köze egymáshoz. És még egy utolsó idézet, mert egyes művekről is akadnak érdekes följegyzések: „Babits a Balázsolást rímben írta meg, de aztán mint oda nem illő cafrangot, letépte a sorok végé­ről a játékos csengést.” Lehetne sorolni tovább ilyen apró kis megjegyzéseket, amik egyrészt Babits-képün­­ket is gazdagítják, másrészt amikből Illyésről is nagyon sok mindent megtudhatunk. Summa summarum, az ilyesfajta munkának az a lényege, értelme, hogy a jelen­tős írók munkásságának minden darabja meg kell hogy őrződjön, mert szerintem még egy újságcikk szava is fontos lehet. Ezekben is vannak fontos információk, és soha nem tudhatjuk, hogy ezekre mikor lehet majd szükség. Manapság viszonylag kevés becsülete van az ilyen jellegű munkálkodásnak, de nélkülözhetetlen. Az utóbbi évekből is több témát össze lehetne gyűjteni, hogy még élő, éppen élő kortársaktól mennyi fontos, nagyon fontos információt lehetne megtudni, például Radnóti Miklósról vagy Kormos Istvánról. Ferencz István: - Megtudhatnánk valamit arról, hogy miből adódott a magyar költők ellenérzése Babitscsal szemben? Vasy Géza: - Először abból adódott, hogy Babits iro­dalmi pápa volt, ez is egy magyarázat, és ő se szeretett mindenkit. Olyan hatalom összpontosult a kezében, ami sokszor egy minisztérium kezében sem. A rang. Aki a Nyugatban megjelenhetett, az rangnak számított. És a Baumgarten-díj. Aki megkapta, mint négyszer Illyés, annak az komoly segítség volt. Azt je­lentette, hogy egy évig anyagi függetlenségben élhetett. Ettől függetlenül létezik a dicsőség. Nem kell vissza­menni a harmincas évekhez, ha a mai világban körülné­zünk, ugyanezt látjuk, most például két központi író­szervezet van Magyarországon, a Magyar Írószövetség több mint 900 taggal és a Szépírók Társasága körülbe­lül 300 taggal. Másfél éve a kongresszusról a Népsza­badság publicisztikájában az jelent meg, hogy a Magyar írószövetségben nincsenek jelentős írók. Pedig hát van­nak. Egy hónapja az jelent meg egy újságcikkben, hogy a Magyar írószövetségben vannak tehetséges írók is. Nem sokan, de vannak. Meglepő, hogy mennyit foglal­koznak ezzel, tele vannak az újságok. József Attila miért írta meg azt a megbocsáthatatlan versét és tárgyi kriti­kai tanulmányát? Föllázadt a mester ellen, és később megbánta. Nagyon sokan föllázadtak, mert Babits nem volt annyira nyitott, mint amennyire egy kritikus szer­kesztő nyitott tud lenni. De azt gondolom, hogy az irigység, az ellenszenv, a gyűlölet, a keserűség - hogy most se én kapok, miért nem kapok - is szerepet játsz­hatott. Már bocsánat, ahogy ma is. Miért nem én kapok József Attila-díjat, ha már elmúltam negyvenéves? És rohan fűhöz-fához, hogy már olyan régen kaptam díjat, most már Babérkoszorúra lenne szükségem. Sajnos, ilye­neket hall az ember. De most már annyival jobb a hely­zet, hogy tizenhárom József Attila-díjat adnak át min­den évben, a kuratórium az írószervezetek képviselői­ből áll, minden évben az írószövetség is javasol tizen­hármat. Abból a tizenháromból egy kapta meg a József Attila-díjat, mert leszavaztak minket, egyedül Kulin Ferenc kapta meg, mert úgy néz ki, hogy őt a Szépírók is szeretik. Ács Margit:­­ Babits igazi tekintély volt. És nagyon kevés olyan művész, pláne fiatal művész akadt, akinek nem volt szüksége arra a biztatásra, amit az ő elismerése jelentett. Tudjuk, hogy például Kassák Lajos szögesen másféle művészeti elveket követett, mint Babits, mégis tőle várta a bizonyosságot a maga értékében, mohón várta az elismerés gesztusát. És azt hiszem, visszájára fordult a nagy tisztelet, ami Babitsot övezte. A lénye végül heves indulatot váltott ki a csalódott aspiránsok­ban, mert nem tudtak beletörődni az elismerés, a lovag­gá ütés elmaradásába.. Vasy Géza: - Most még az is baj, hogy Babits hiú ember volt. Végül is, Babits miért ne lehetett volna hiú ember? Másrészt voltak elfogultságai, például a felesége versei iránt. Vagy Komjáthy Aladár: Miniköltő se volt, de hát Babits túlértékelte. Ha valaki megnézi a Nyugatban, amikor Babits debütált, nagyon sok gyenge írás van. Ahogy a mai folyóiratokban is, majd húsz év múlva, harminc év múlva látszik, hogy a többség elszür­kül, esendővé válik. Nem bántani akarom a Nyugatot Persze, a másik költő, akit nem közöltek, mondhatja, hogy én azért ennél jobb vagyok. Ilyen verset én is tudok írni, mint a Török Sophie, de én miért nem jele­nek meg, miért nem kapok elismerést, miért nem rólam írnak kritikát? Ez is nagyon fontos, hogy kiről írnak egy folyóiratba kritikát. Mert, ugye, vannak olyan művé­szek, akik azt mondják, mindegy, hogy mit írnak róla, csak írjanak. De a többség nem így gondolkodik. Méltatás kell. Babitsról a Nyugatban mindig méltatások jelentek meg, és a befogadásra, voltaképpen aki a kriti­kaírásra, esszéírásra képes volt, attól elvárták, hogy Babitsról tisztességes hangon írjon, nemcsak a Nyu­gatban, hanem bárhol másutt, tessék szépet mondani Babitsról. S az a szörnyű, hogy József Attila gyilkos kri­tikájában volt igazság, csak iszonyatosan túllőtt a célon, im­ 66

Next