Kováts Flórián - Pécsi Györgyi (szerk.): A Magyar Művészeti Akadémia harmadik Emlékkönyve, 2008-2011 (Budapest, 2013)

Akadémiai beszélgetések, előadások

BABITS ÉS ILLYÉS emelte tekintetét ránk, mintha mázsás súly nehezedne rá, és irtózatos erőfeszítéssel préselt ki néhány szót, majd újra magába süppedt. Ahogy jöttünk le a hegyről, zokogtam, hogy hetei, napjai lehetnek hátra, ezt nem lehet túlélni. De utána még tíz évet élt. Flóra fantaszti­kus társa és egyszersmind orvosa volt, hogy ennek a sú­lyos bajnak alig van nyoma az életműben és az Illyésről alkotott képben. Vasy Géza:­­ Illyés naplójában többször említi, hogy biztatta Flórát, nyugodtan írjon bele a naplóba ő is. De nem írt bele. Megpróbáltam utánanézni, hogy mi van kiadva, de úgy értesültem, lényegében szinte semmi sem hiányzik. Vannak nyilván apróbb húzások, de hogy mit húzott ki Flóra néni, azt pontosan nem lehet tudni. Illyés Gyula a naplókat rendszeresen csak úgy hetven felé járva kezdte el írni, és ez Flóra tanácsa volt. Flórának fantasztikus munkabírása volt, látástól vakulá­­sig tudott dolgozni. Viszont annyira hiú volt Flóra néni, hogy senki se tudta, mikor született. Én úgy tudtam meg, hogy mikor született, hogy a halála után sugároz­tak róla a tv-ben egy rövid portrét, amiben szerepelt az egyetemi indexe. József Attilánál fél évvel volt fiatalabb. Tehát ez azt jelenti, hogy 1937-ben ő már a harminc­­kettedik évében járt - akkor ez már szabványos vén­­lányságnak számított. Ács Margit:­­ Viharos emberi és költői kapcsolatok­ról hallhattunk, beszélgettünk, amelyek nagyrészt a kö­rül forogtak, hogy kit közölt és kit nem közölt a Nyugat. Az embernek elfacsarodik a szíve, hogy az irodalom akkor mennyire fontos volt. Most pedig szinte mellé­kes, elhanyagolható dologgá vált. Mert talán mi, művé­szek, írók sem becsüljük eléggé magunkat, legalábbis ezt szűrik le az emberek abból, hogy egymást mennyire nem becsüljük. 2009. április 16. ■ Ács Margit:­­ Megdöbbentő, hogy Radnóti Miklós ma százéves lenne. Gyerekkorom óta úgy tartom őt szá­mon, mint Kölcseyt vagy Vörösmartyt, múltbeli klasszi­kusaink egyikeként. Döbbenetes érzés, hogy ugyanak­kor ennyire közeli a mi életünkhöz, én például már éltem, amikor a legnagyobb versei születtek. Radnóti azok közé az alkotók közé tartozik, akik - azon túl, hogy írott életművük a magyar kultúra legfontosabb részét alkotja - az életükkel, a sorsukkal is beleszövődtek tör­ténelmünkbe és a magyar kultúrába. Vannak költőink, akiknek a halála is szinte részévé lett az életműnek, nem is kell példákat sorolnom, mindannyian számon tartjuk őket. Radnóti műve attól, hogy a költő milyen körülmé­nyek között halt meg, nagyobb súllyal nehezül ránk, mint a hozzá hasonlóan nagy, de szerencsésebb sorsú kortársaié. Mégis az utolsó egy-két évtizedben viszony­lag kevés szó esett költői hagyatékáról. Ebben annak is szerepe lehet, hogy ez a költészet rendkívül fegyelme­zett, klasszikus poétikai elveket követő, forma­centrikus költészet, a mai relativista szemléletű és formákat lebon­tó művészeti életben pedig ez a fajta beszédmód némi idegenkedést vált ki. De minden bizonnyal ennek az irányzatnak is vége lesz egyszer. Nem a százéves szüle­tésnap ünneplésétől várható a gyökeres fordulat a Radnóti-életmű újrafelfedezésében, de bizonyára a médiában most gyakran elhangzó versek mégiscsak segítenek visszafordítani az embereket ehhez a fajta modern klasszikus költészethez, és újra meg tudják majd csodálni e hatalmas formai kultúrában rejlő hatal­mas erőt. Én nem vagyok Radnóti tudós ismerője, magánolvasóként foglalkoztam vele mindig. Vendé­geink azonban a tudósinál is mélyebb ismeretekkel bír­nak róla, és közöttünk ül Ágh István is, aki mostanában írt egy verset Radnótira nagy empátiával emlékezve. Először arra kérném Papp Jánost, hogy a Razgled­­nicákn­ak az utolsó részét olvassa föl, amihez ez a vers MA I 68

Next