Mohi Sándor: Átmeneti idők. Mohi Sándor beszélgetései Huszárik Zoltánról (Budapest, 2021)

Kelecsényi László filmtörténész

124 Átmeneti idők többségének volt minőségérzéke. Egyszer egy kolléga mondta ezt egy vitában, hogy istenem, aki ezt a szar filmet csinálta, miért nem vonul vissza két-három évre, és néz magába. Mindenkinek, annak is, aki azt a szar filmet csinálta - bocsánat, hogy még egyszer mondom - volt minőségérzéke, de dolgozni akart, meg ebből élt, meg akarta az életszínvonalát tartani. Huszárik tehát kívülálló volt, és a zsenialitás védőburkába került bele egészen a Csontváry bemutatásáig. Ez körülbelül olyan eset - megint egy irodalmi példát hoznék -, mint Ottlik Géza és az Iskola a határon. Egyértelmű remekmű, lassan fogadják be, de ünnepük, hódolói támadnak, fiatal írók, és így tovább. És tud­ják, hogy készül a Buda, az Iskolának a folytatása. Sok-sok évig készült. Amikor folytatásokban megjelent, még akkor is odavoltak érte a hívők és a későbbi nem hívők. Megjelent a Buda ’93-ban, és a hódolók egy része leült, hogy ez nem is olyan jó. A Csontváryval ugyanez történt. A befogadásával. Hogy várták a csodát, és nem olyan csoda lett. Másképp lett belőle valami, mint a Szindbádból. Akkor kapta az erősen negatív megjegyzéseket. Elő lehetne ásni a korabeli kritikákat. Hogy képes lett volna-e Huszárik Zoli még valami nagyfilmet csinálni? A ’mi lenne, ha’ kérdésre soha nem lehet válaszolni, de szerintem még legalább egy hasonló nagy vállalkozás benne volt az életében, hiszen alig töltötte be az ötve­­net, amikor sajnálatos módon elment közülünk. Valamire mindig készült. Lehet, hogy nagyon sokáig, nagyon görcsösen. 1980-ban már egyre romlottak az anyagi feltételek a filmgyárban, és aztán a nyolcvanas évek egésze egy mélyrepü­lés volt. Ezt tudom, mert átéltem. Valami még biztos benne sarjadt vagy szun­­­nyadt, amiből egy nagy tervet megvalósíthatott volna. De mindenkinek van egy saját biológiai órája, azt hiszem, amit a sors rámér. Hogy Mozart harminchat év alatt alkotta meg azt a hatalmas, zseniális életművet. Krúdy Gyula ötvennégy és fél év alatt Jókai-méretű regénysorozatot és novellákat írt. Huszárik ezzel a 360 perces életművel teljes életet élt, és az életműve is teljes. Valahogy nincs hiány­érzetem vele kapcsolatban. Adott egy példát, egy művészpéldát, hogy hogyan kell maximálisan ott lenni, akár még a saját életem, egészségem, agyam, szívem, zsigereim árán is. Terveztem, hogy írok Huszárik Zoltánról egy életrajzot. Szerződésem is volt a Magvető Kiadóval. Miután akkor már, mint filmírót, filmtörténészt ismertek, könyveim jelentek meg Cybulskiról, Latinovits Zoltánról, sikeresek is voltak ezek a kis életrajzok. Az első lelkesedésemben indultam neki ennek a tervnek. Legalább egy évig úgy gondoltam, hogy meg fogom csinálni. Elkezdtem vélemé­nyeket hallgatni, gyűjteni. Annyi negativitást tapasztaltam az ő megítélésében, mondok évszámot is, 1982-83 környékén, hogy úgy éreztem, én nem akarok ebbe belemászni. Nem akarok igazságot osztani. A kihátrálás másik oka az, hogy nem akartam mindig rossz végű, öngyilkos-gyanús vagy balesetben meghalt

Next