Mohi Sándor: Átmeneti idők. Mohi Sándor beszélgetései Huszárik Zoltánról (Budapest, 2021)

Viczkó Tibor filmrendező

Viczkó Tibor filmrendező (1953) 287 egy vonalat húz a vászonra. Megfogni az időt, megfogni a végtelent, megfogni azt a valamit, amiről csak beszélni lehet, mert valójában nem lehet megfogni. A Szindbád csodája, hogy ott megfogta. A Szindbádnál az, hogy hullik egy fale­vél, más rendezőnél semmi. Nem lenne jelentése. Zolinál mindennek volt belső jelentése, egy másik tartományba ment át. Játszott az idősíkokban. Az óbudai temetőjelenetben például milyen idősíkok vannak! Mennyire figyel millió rész­letre! Egy dologról beszél, de valójában nagyon sok dologról beszél. Ami mellett elmegy az életünk, de ha mélyen belegondolunk az életünkbe, akkor az életünk része. Zoli ezekben a dolgokban megpróbálta a múló időt megfogni. Valahogy nyomon követni. Valahogy visszaadni. Filmen visszaadni hallatlanul nehéz. Hogy visszatérjek az „ötlépcsős műteremre”, Zoli beavatott egy kicsit a dol­gaiba. Mondtam neki, hogy Latinovits nélkül nem tudod, lehetetlen. Mert Latinovits Zoltánra volt ráírva a Szindbád is. Krúdy régen írta, de találtak egy olyan karaktert, aki a legjobban visszaadja Szindbád figuráját. A Csontvárynál ugyanez lett volna. Van Csontváry, egy bolond zseni, és van egy Z, Latinovits Zoltán, a színész, akinek a filmben meg kell jelenítenie Csontváryt. És neki millió konfliktusa meg millió helyzete van, és összecsúsznak az idősíkok, hogy most Z., a színész vagyok, vagy Csontváry vagyok, a filmszerep. Ezt eljátszani egy magyar színésznek teljességgel lehetetlen. A Csontváry elején, már a terepszemlék alatt, a körülmények úgy hozták, hogy én is ott lakhattam a Columbus utca 38-ban. Ez azért történt, mert Zoli ren­geteget volt külföldön. A Szovjetunióban, Buharában, Taskentben, Bulgáriában a tengerparton, Olaszországban Taorminában, és állandóan mennie kellett terep­szemlézni. Teljesen üres volt Zoli lakása, és attól félt, hogy föltörik, mire hazajön. Akkor szólt nekem, hogy Tibi, itt a lakáskulcs, nagyon figyelj a lakásra, legyél minden éjjel ott, nehogy valaki betörjön. Bekerültem ebbe a lakásba, bekerültem ebbe a közegbe, hallatlanul jól éreztem magam. A mennyezetig tele volt a polc könyvekkel és fotóalbumokkal. Bármit levehettem, és elkezdhettem lapozgatni az ilyen-olyan albumokat. Csodálatos volt nekem, egy vidéki gyereknek. Mert én vidékről kerültem fel Pestre, és kellően műveletlen voltam. Ez az igazság. A film­rendezők meg a film világát nem ismertem. Nekem óriási dolog volt valakivel beszélgetni, aki filmrendező, vagy aki forgatókönyvet ír, akinek megjelent öt kö­tete, és József Attila-díjas, mint Ágh István. Az ő világukba bekerülni... Mindig akartam tanulni a nálam idősebbektől. Kerestem az úgymond bölcs emberek társaságát, akiktől tanulhatok, és belecsöppentem ebbe a világba. Ez a lakás a második emeleten nem egyszerűen egy kísérleti szanatórium volt, ahol olyan emberek gyülekeznek esténként össze, akik a valós világnak vagy a modern világnak a betegségeitől szenvednek, és bemenekülnek egy szo­bába Dosztojevszkijhez vagy Jeszenyinhez. Olyan könyvei voltak Zolinak, olyan

Next