Mórocz Gábor: Buda Ferenc - Közelképek Írókról (Budapest, 2020)

A kórótól az óceánig. Szempontok a Jön a jövő című vers értelmezéséhez

A KÓRÓTÓL AZ ÓCEÁNIG (még akkor is, ha a „jövő” és a kórót megszagoló „koplaló szamár” képzeteinek azonosítása kissé túl gyorsan, érdemi előkészítés nélkül történik), a negyedik sor már egyáltalán nem következik a szövegelőzményekből. A második versszak első sorára („Mi pillog messzi az után?”) ugyanez érvényes: logikai értelemben szintén nem vezethető le a megelőző verssorokból. Vagyis a költemény harmadik és ne­gyedik sorát követően, egymás után kétszer is gondolati ugrás nehezíti a mű befogadását. A második és a harmadik strófa - laza egységet képező - nyolc sorában aztán már nem kerül sor ilyen „ugrásokra”, ennek ellenére nem értelmezhetők könnyen azok az összefüggések sem, amelyeket itt kellene kibontani a szövegből. A második versszak legfőbb nóvumát az adja, hogy explicit módon megjelenik benne a lírai én (az „elérem” és a „nem tudom” egyes szám első személyű igealakok ezt egyértelművé teszik). Az első strófa személytelen hangnemét tehát személyesség váltja fel. Ám éppen az „én” itteni, immár nyílt megmutatkozása kap­csán kezdhet el gondolkodni a befogadó azon, hogy nincs-e jelen valamifajta, félig-meddig rejtett „én-szerűség” már az első versszak első sorában is. Igaz, a sor végén szereplő „megszagol” ige a versben vonzat nélküli - de ez nem jelent-e hiányos szerke­zetet? Nem arról van-e szó, hogy a „megszagol” igét valójában úgy kell érteni, hogy „megszagol engem”? Márpedig ha így lenne (és feltételezzük, hogy így is van), ha a jövő „engem” szagol meg, akkor nemcsak a szamár identifiká­­lódik a jövővel, hanem „én” is azonossá válik a kóróval. Azzal a kóróval, amely „nem hajol”, hanem törik. * 205

Next