Mórocz Gábor: Buda Ferenc - Közelképek Írókról (Budapest, 2020)

"Ember vagyok, emberhez van közöm…" Antropológiai és etikai eszmék Buda Ferenc költeményeiben

„EMBER VAGYOK, EMBERHEZ VAN KÖZÖM” magára „a küzdő emberre”98 vonatkozik. Jelentései ebben az össze­függésben a következők lehetnek: „kitartó”, „konok”, „elszánt”.99 Visszatérve a vas-szelídség fogalmára: könnyen belátható, hogy Buda e szókapcsolat mindkét összetevőjét, tehát nemcsak a sze­lídség utótagot, hanem a vas előtagot is egyértelműen pozitív konnotációval ruházza fel. A vashoz hasonlóan a „vas-szelíd” ember sem könnyen hajlítható: múltbeli veszteségein, lelki disz­harmóniáján lassan, de önerejéből felülemelkedve hatalomra tör - ám sohasem mások, csakis önmaga felett; széttartó szemé­lyiségerőit hierarchikus egységbe rendezi; autonóm célokat kö­vet, és feltétlenül kitart alapvető életelvei mellett; szellemi érte­lemben rendíthetetlenség jellemzi. A sztoikus etikában ennek a diszpozíciónak az apatheia értékfogalma feleltethető meg. E vonatkozásban tehát az antik életbölcselet egyik legfontosabb - Horatius által máig ható érvénnyel „irodalmiasított” - hagyo­mányvonulata él tovább Buda Ferencnél. Meg kell említenünk, hogy a vas-szelídség etikai normája Buda Ferencnél metapoétikai összefüggésben, a költői maga­tartás intellektualista eszményére vonatkoztatva is adekvát módon értelmezhető. Gondoljunk csak az 1957 körül íródott Tűnődöm című, börtön tematikájú vers József Attila ismert, pozi­tivista vagy marxista színezetű költői önreflexióit - „a költő [...] (az adott világ varázsainak mérnöke) / tudatos jövőbe lát” (A város peremén)­,100 „mérem a téli éjszakát. / Mint birtokát / ?8 Uo., 603-604. W Uo., 603. 100 A város peremén című, 1933-as József Attila-költeményt elemző Bókay Antal a következőket írja a műben manifesztálódó költői szerepértelme­zésről: „A romantikus művész misztikus zseni, az istenivel önnön szemé­lyes-individuális varázsa alapján tud kontaktusba lépni. József Attila ember akar maradni, ő az adott világ varázsainak mérnöke, a titkot nem saját zseniális személye, hanem a kimeríthetetlen valóság és a konkrét 93

Next