Mórocz Gábor: Buda Ferenc - Közelképek Írókról (Budapest, 2020)
"Ember vagyok, emberhez van közöm…" Antropológiai és etikai eszmék Buda Ferenc költeményeiben
„EMBER VAGYOK, EMBERHEZ VAN KÖZÖM” magára „a küzdő emberre”98 vonatkozik. Jelentései ebben az összefüggésben a következők lehetnek: „kitartó”, „konok”, „elszánt”.99 Visszatérve a vas-szelídség fogalmára: könnyen belátható, hogy Buda e szókapcsolat mindkét összetevőjét, tehát nemcsak a szelídség utótagot, hanem a vas előtagot is egyértelműen pozitív konnotációval ruházza fel. A vashoz hasonlóan a „vas-szelíd” ember sem könnyen hajlítható: múltbeli veszteségein, lelki diszharmóniáján lassan, de önerejéből felülemelkedve hatalomra tör - ám sohasem mások, csakis önmaga felett; széttartó személyiségerőit hierarchikus egységbe rendezi; autonóm célokat követ, és feltétlenül kitart alapvető életelvei mellett; szellemi értelemben rendíthetetlenség jellemzi. A sztoikus etikában ennek a diszpozíciónak az apatheia értékfogalma feleltethető meg. E vonatkozásban tehát az antik életbölcselet egyik legfontosabb - Horatius által máig ható érvénnyel „irodalmiasított” - hagyományvonulata él tovább Buda Ferencnél. Meg kell említenünk, hogy a vas-szelídség etikai normája Buda Ferencnél metapoétikai összefüggésben, a költői magatartás intellektualista eszményére vonatkoztatva is adekvát módon értelmezhető. Gondoljunk csak az 1957 körül íródott Tűnődöm című, börtön tematikájú vers József Attila ismert, pozitivista vagy marxista színezetű költői önreflexióit - „a költő [...] (az adott világ varázsainak mérnöke) / tudatos jövőbe lát” (A város peremén),100 „mérem a téli éjszakát. / Mint birtokát / ?8 Uo., 603-604. W Uo., 603. 100 A város peremén című, 1933-as József Attila-költeményt elemző Bókay Antal a következőket írja a műben manifesztálódó költői szerepértelmezésről: „A romantikus művész misztikus zseni, az istenivel önnön személyes-individuális varázsa alapján tud kontaktusba lépni. József Attila ember akar maradni, ő az adott világ varázsainak mérnöke, a titkot nem saját zseniális személye, hanem a kimeríthetetlen valóság és a konkrét 93