Papp Endre: Döbrentei Kornél - Közelképek Írókról (Budapest, 2020)

Feltámadásra várva

FELTÁMADÁSRA VÁRVA zet erősítését, a sorskérdések felvetését, felelősségtudatra, áldo­zatvállalásra neveltek, írja Janus Pannoniusról, Zrínyiről, Balas­siról, Csokonairól, Berzsenyiről, Vörösmartyról, Arany Jánosról, Illyésről. „Szent baleknak” nevezi Petőfit, Adyt, József Attilát és Nagy Lászlót, akik vélekedése szerint „a tisztaság, a megtisztítás megszállottjai” voltak. Weöresnél a szellemi szuverenitást hang­súlyozza. Megemlékezik a mártír Mansfeld Péterről és az ártat­lanul elítélt és kivégzett Tóth Ilonáról. Külön kiemeli Gérecz Attilát, aki „igazi költő volt”, a jellem géniusza, mert „EGÉSZ LÉTEZÉSÉT adta aranyfedezetül a szavaknak”. Sorsában „test­té jön az IGE”. Alakjában gondolat és cselekvés, írás és élet egy­ségét látja megvalósulni, ahogyan Petőfiében is. Örök mintaként a szellemi kvalitás és az erkölcsi zsenialitás szétválaszthatatlan­ságát keresi az elődökben. Felmagasztosul 1956 vértanúsága. Kikezdhetetlen viszonyí­tási pont és hivatkozási bázis a jelen álságosnak tetsző demokrá­ciájával szemben. „Bebizonyítottuk [tudniillik az ’56-os forra­dalmárok], képesek vagyunk kicsi népként hatalmas energiákat felszabadítani, újra hasonlítani 1100 éves önmagunkra, mint a Kárpát-medence meghatározó népére.”593 1956 a magyar nép erkölcsi csúcsteljesítménye volt, saját történelmi igazának fel­ismerése és következetes vállalása. Az immár históriaivá ma­gasztosult példa ismét csak morális fundamentumként kap he­lyet a gondolatrendszerben. Az örökös magyar széthúzással, a csalással, a képmutatással mint jellemző kortünettel, a „lan­gyos kompromisszumokkal” szemben képvisel szilárd etikai alapot. Hagyománya örök távlat és feladat. Nagy-nagy tisztító­tűzön kéne átmennie a nemzetnek és a mindenkori vezető elit­nek, hogy eljusson ’56 valódi igazához, s így egy magát önvérével 593 Döbrentei, „Tegyünk ellene”, 195. 239

Next