Papp Endre: Döbrentei Kornél - Közelképek Írókról (Budapest, 2020)

Egy örök romantikus

DÖBRENTEI KORNÉL számára a függetlenséget és önrendelkezést, morális tartást hor­dozó emberi minőségek elválaszthatatlanul hozzátartoznak az esztétikai minőséghez. Nála nincs Tart pour l’art - legfeljebb önmagával szemben elnézőbb -, egzisztenciális érdek nélküli tetszés: a mű értéke nem lehet független a személyes benyomás­tól és a múlt tekintélyétől. Bölcseleti elvonatkoztatásban ez azt jelenti, hogy ragaszkodik a szubsztanciális racionalitáshoz, azaz a magánvaló, önálló, változatlan lényeg elképzeléséhez. Az érték felismerésének komplexitása - tehát, hogy képes magába olvasz­tani az igazság tételezését, az erkölcsi helyénvalóság és a szép megítélésének társadalmi tudatformáit, sőt a világról felhalmo­zódott történelmi ismereteket is - kiegészül még egy transzcen­dentális természetű, bizonyos megnyilatkozásaiban már a val­lási elragadtatottsággal rokon, misztikus élményiséggel. Petrás Mária művészetében például felismeri az új minőségű, „rontha­­tatlan” szépséget. Nála egybeesik talentum, jellemerősség, hit, tisztaság, kiválasztottság és rendíthetetlenség. „Isten hímpora a szépség”, olvasható az áradó líraiságú ítéletében, amely „a vi­lágba beleterebélyülő szabadság”. A krisztusi együttérzés jegyé­ben fogant emberszeretetről van szó, szent fehér mágiáról, a Jó erőinek megidézéséről, hadrafoghatóságról, mert vissza akarja foglalni lelkünket és a hazát, a Földet a gonosztól.31 ízlése hátte­rében felsejlik a manicheizmus árnya, a jó és a rossz örök harcá­nak dualitása. Saját irodalmi kánonja az irodalom erős társadal­miságán és eltéphetetlen nemzeti kötődésének hitén nyugszik: „Az elmúlt évszázadokban Janus Pannoniustól kezdve, Zrí­nyin, Balassin, Csokonain, Berzsenyin, Vörösmartyn, Pető­fin, Aranyon át Adyig, József Attiláig, Illyésig, Nagy Lász­ 31 Vö. Döbrentei Kornél, „A remény jelképei”, in Júdás..., 280. 24

Next