Papp Endre: Döbrentei Kornél - Közelképek Írókról (Budapest, 2020)

Egy örök romantikus

DÖBRENTEI KORNÉL Nem lehet kétségünk felőle, hogy Berzsenyi imigyen bemuta­tott alakja egy ideáltípust jelenít meg. Olyan imitációs példát, amely tulajdonképpen kései követőjének a saját történelmi-tár­sadalmi kondicionáltságából fakadó magatartáseszménynek ad mintát. Értelmezett, stilizált, elvont eszméket megtestesítő, szim­bolikus figuraként lép az olvasó elé. Egy részben - ebben a „fel­­magasztalásában” - fiktív egykori létezőként, amelynek most az a szerepe, hogy az emlékezés jelenéből ráruházott, tradicionális­nak láttatott kulturális mintát elvárásként, a múlt tekintélyeként közvetítse az utókornak. A modell autoritása aztán hitelesíti a mellé felsorakozó követőt is. Nyugodtan megkockáztatható: egy romantikus hőst kell látnunk alakjában. Erkölcsi üzenetet is hordoz: a sors- és önvállalás létparancsát. Más, személyes kon­textusban szavakba öntve: „Végül is élni paradox helyzet, ahogy a tengerészek mondják, veszélyes üzem. Lehet, ha totálisan ma­gadat adod, akkor, ha áttételesen is, megtörténhet, hogy megölsz valakit, vagyis bűnt követsz el. Ezt már csak egy nagyobbal tetéz­heted, ha nem vállalod, aki vagy."*0 Döbrentei számára az eszményiség mindig is nyilvánvaló: ,,[A]z ideálba vetett hit nélkül nem lehet hallgatni konok, össze­zárt szájjal vallatószobában, de összetörni, bevizelni, azt igen!”40­41­­ bizonygatja, arra a nagyon is kézzelfogható lehetőségre gon­dolva, ha a „veszélyes üzem” olykor mértéken felül kipróbál. Döbrentei Kornél alkotói szerepkeresésében rátalált József Attilára is. „Tragikus mozdulatod mögött nem volt más, mint az arca­­nincs Rend és az egyetemes magány. [...] Micsoda kivilágí­­ t0 Döbrentei,„A hiány...”43. 41 Döbrentei, „A hetedik nap...”, 14. 28

Next