Pintér Judit: Mesterek és hazák. Írások a magyar és olasz film/kultúráról (Budapest, 2022)

Mesterek - magyarok

97 A történelem és a képek sodrásában A „BARTÓKI MODELL" MŰVÉSZI KITELJESEDÉSE A HATVANAS ÉVEKBEN „Képekben gondolkodtunk, és képekben akartunk mindent megfogalmazni” - hangsúlyozta Sára Sándor - mint korábban már annyiszor 79 - Gaál István 2007- es fotókiállításának megnyitóján is.80 Mindenekelőtt a paraszti kultúra és annak magas színvonalú képi megjelenítése iránt érzett elkötelezettség szőtsi hagyomá­nyának folytatása és kiteljesítése jellemezte a kritikusok által bartóki vonulatnak vagy bartóki modellnek nevezett irányzat három kiemelkedő alkotását, Gaál István Sodrásban (1963), Kósa Ferenc Tízezer nap (1965), és az előbbi két film operatőre, Sára Sándor első, maga fotografálta és rendezte, Feldobott kő (1968) című játék­filmjét. Rendezőik a faluról elkerült első generációs értelmiségi egyes szám első személyű, „szerzői filmes” megközelítésében ábrázolták a paraszti világot, a régi és új együttélésének, a hagyományok őrzésének a szükségességét hangsúlyozva. A Tisza menti táj az emberekkel egyenrangú szereplője Gaál István első, je­lenkori tematikájú játékfilmjének, amely egy új nemzedék színre lépésének, egy véletlen baleset kiváltotta fájdalmas felnőtté válásnak a történetét beszéli el, az emberi kapcsolatok, a másik ember iránt érzett felelősség analízisére fókuszálva. Gaál és Sára (továbbá a rendező munkatársaként Huszárik Zoltán és írói kon­zultánsként Gyöngyössy Imre) együttműködésének itthon és külföldön egyaránt nagy figyelmet keltett eredménye volt a korábbi munkáikat is jellemző, irodalom­tól függetlenedő autonóm, modernista filmnyelv, a képi költészet tökéletesítése, a környezet, a táj nyújtotta lehetőségek expresszív kiaknázása, a kompozíció, a ka­meramozgás, a ritmus, a montázs stb. tudatos és kreatív használata. Kósa Ferenc: Tízezer nap 79 Lásd: „Számvetés az örökséggel: Beszélgetés a » Tízezer nap« alkotóival, Filmkultúra 3 (1967): 12,14. 80 „Képekben gondolkodtunk: Kincses Károly beszélgetése Gaál Istvánnal és Sára Sándorral”, in Sodrásban: Gaál 80, szerk.: PINTÉR Judit és Shah Gabriella, Budapest: Magyar Művészeti Akadémia, 2014, 179.

Next