Pintér Judit: Mesterek és hazák. Írások a magyar és olasz film/kultúráról (Budapest, 2022)

Mesterek - magyarok

84 A TÖRTÉNELEM ÉS A KÉPEK SODRÁSÁBAN Sára Sándor (1933-2019) Sára Sándor élete és művészete kivételesen gazdag és változatos. Rendezőként a kísérleti etűdtől a lírai szociográfiáig, a szatirikus jelenkori parabolától a törté­nelmi és a legújabb kori társadalmi igazságtalanságok ellen tiltakozó játékfilmekig meg a tabudöntő „beszélő fejes” riport-dokumentumfilmekig sok minden egy­más mellé kerül benne. Az operatőri életmű is legalább ennyire gazdag és változa­tos, hiszen ahány rendezőpartnere volt­­ Gaál Istvántól Kósa Ferencen, Huszárik Zoltánon, Kardos Ferencen át Szabó Istvánig vagy Ranódy Lászlóig -, annyi képi stílust teremtett. Ennek a nemcsak művészi, hanem közéleti szempontból is je­lentős, a 20. századi történelem eseményeitől, politikai és társadalmi változásaitól meghatározott, és azokra mindig érzékenyen rezonáló életműnek a „nehézsor­­súak” arcát nemcsak Magyarországon, hanem Indiában is megörökítő fotók és a Duna Televízió című „mozi” képei is a szerves részét alkotják. Az operatőrként már a Pályamunkások című 1957-es, Gaál István rendezte kö­zös vizsgafilmmel ismertté vált Sára Sándor első olyan alkotása, amelyet ő maga írt, fényképezett, rendezett és vágott, a Virágot a napnak című kísérleti film volt 1960-ban. Az áthatolhatatlannak tűnő palánk árnyékában pusztulásra ítélt, ám az apró réseken beszűrődő napfénybe kapaszkodó, annak erejétől mégis életben maradó, szárba szökkenő és kiviruló növény allegorikus története tulajdonkép­pen nemcsak Sára formateremtő kísérletező kedvvel, kivételes erejű képi látás­móddal és dacos tenni akarással párosuló, szociálisan elkötelezett művészetének, hanem akár egész nemzedékének, sőt a hatvanas évek első felében nemzetközi rangot kivívott „új magyar filmművészetnek” is a jelképe lehet. Noha a palánk (avagy Kovács András 1967-es filmje szimbolikus címével szólva, a „falak”) le­bontására nem volt mód, de az ötvenes évekkel ellentétben most már legalább

Next