Szekfü András: Így filmeztünk 2. Válogatás fél évszázad magyar filmtörténeti interjúiból (Budapest, 2019)

Gaál István (1933-2007): "Az embernek plebejus demokratának kell maradnia"

32 Gaál István (1933-2007) a „papa mozijával” a közönséget felnőttnek akartuk tekinteni. Nemcsak kétórás kikapcsolódást kell nyújtani egy filmben, hanem közös dolgainkról kell vitatkozni. Tudtuk egymásról, hogy ki milyen stíluseszményt szeretne követni. Tiszteltük a másikban az egyéniséget, és talán ezért tűnt el köztünk a szakmában annyira szokásos féltékenység. A filmek elkészülte után lassanként kiderült, hogy nincs ok a féltékenységre: azt, amit a másik meg tud csinálni, én nem tudom, de ez for­dítva is így van. Kezdtek kialakulni a színek a palettán... Ekkor érett be a nemzet­közi filmművészetben a formanyelvi átalakulás, nagyon sok nouvelle vague-film tetszett nekünk is. Ekkoriban bontakozott ki a televízió hatása is, amitől nagyon féltették a magyar filmet. Valóban nagy konkurenciát jelent, de a nézők informált­ságának, befogadóképességének fejlesztésével hozzájárult ahhoz, hogy kialakul­hasson az új magyar filmnek bizonyos nézőtábora. Tisza-élményedet már említetted. Milyen élmények és hangulatok összegeződtek még első játékfilmed, a Sodrásban képeiben? József Attila Kései síratójában van egy mondat: „Lágy őszi tájból és sok kedves nőből­­ próbállak összeállítani téged”. Valami ilyen folyamat zajlik le az emberben egy-egy filmbeli figura megformálásakor. Nagyon sok emberből áll össze egy sze­replő sorsa, alakja. Ami az általánosabb részét illeti, most utólag kicsit úgy érzem, volt ebben a filmben valamilyen lázadás az ellen a korábban belénk itatott frázis ellen, hogy „milyen remek közösség vagyunk mi”. És éppen azokban az években az ember a saját bőrén tapasztalta, hogy az egyén nem tudja kifejteni a saját ké­pességének maximumát annak érdekében, hogy a közösséget is jobbá tegye. Ma is úgy érzem, hogy ha az egyéneket egy közösség érdekére hivatkozva önmaguk kiteljesítésében gátoljuk, az ebből eredő rokkantság a közösségi munkájukban is látszani fog. Nem hiszek abban, hogy rossz individuumok összessége jó közösség lehet. Úgy érzem, ez volt az alapvető kiindulási pont. Tudatosan különböző ér­zelmi és értelmi fejlettségű figurákat igyekeztem összeválogatni a filmben szereplő közösségbe, és az sem véletlen, hogy ebből a közösségből az a két fiú kerül tovább egyetemre, akik érzelmileg, illetve értelmileg a legtöbbet elérték: Luja, a szob­rászgyerek és Laci, aki a számok bűvöletéből jut el addig a felismerésig, hogy az emberi kapcsolatok nem írhatók le matematikai képletekkel. Két fő hangulati motívumot érzek ebben a filmben: a régi és az új életforma együtt-létezését - ezt a kritikák is elemezték - és bizonyos csendes szomorúságot... Bizonyára nem vagyok különösebben vidám fickó. Persze, én inkább úgy fo­galmaznám meg ezt, hogy szigorú a beállítottságom. Nem vagyok pesszimista, de megmérem a szereplőim valódi értékét. A Sodrásban egyik legmegragadóbb jellemzője a sajátos ritmus. Hogyan alakult ez ki? A zene gyermekkorom óta meghatározó élményem volt. Nem játszom sem­milyen hangszeren, de a zenét hallgatva rengeteg impulzust kapok. Amikor

Next