Szekfü András: Így filmeztünk 3. Jancsó és köre (Budapest, 2021)

Somló Tamás (1929-1993)

186 Somló Tamás (1929-1993) megfelelő képi megvalósítást. De olyan technikai részletekig, hogy ez ellenfény, ezt derítjük, ezt nem derítjük... A fehér és fekete határáig elmegyünk, maximális kontraszt határáig, amit a nyersanyag elbír, ennek a fotóstílusát viszont csináljuk úgy, mint a háború előtti UFA-filmekét... Ennek is megvan a maga technikája: főfény, derítés, ellenfény egyensúllyal számokban is kifejezhető. Tehát ilyen szép, csillogó képekben. Az előkészítés, majd a terepszemlék során már a helyszíneket úgy választottuk ki, hogy milyen időpontban forgatunk az adott helyszínen, mert a fényviszonyok akkor olyanok, hogy egy adott pontról, ahonnan fotózni akarunk, a kívánt világítást, fényt kapjuk. Vagy éppen ellenkezőleg, mikor borul árnyékba az a terület, házsor, utca, és pontosan akkor csináltuk a felvételeket. Ez rendkívül munkaigényes lehetett. Óriási munka volt. Ez a film a maga korában annak ellenére, hogy a hossza kö­rülbelül fél óra lehetett... Azt hiszem, az első olyan film volt, amelynek a költsége az egymilliót meghaladta. Ez a maga korában egy játékfilmnek a felét vagy negy­ven százalékát jelentette, és a [filmünk] forgatása is nagyjából két és fél hónapig tartott. A [film] gyár, a fölöttes szervek, a pártközpont kulturális osztálya a filmet igen jól fogadta. Zártkörű vetítéseken, egyetemi vagy klubvetítéseken is a film bi­zonyos újszerű fogásaival sikert ért el. Nagy mozisikerről beszélni azért sem lehet, mert a hossza miatt általános vetítést ez a film nem kapott. Nem tudták kapcsolni semmihez? Nem, ha jól emlékszem, a Híradó moziban ment vagy külön vetítéseken. Rövidebb játékfilmek mellé tudták csak kapcsolni, ami elég kedvezőtlen volt ál­talános terítésre. Ezután következett A harangok Rómába mentek, mert ’58-ban kapott Miklós megbízást és lehetőséget arra, hogy játékfilmet készítsen a kisfilm­­telepen. Még A város peremén-nél maradva: hogyan fogalmazhatná meg saját magának azt, hogy mi volt benne, ami értékes volt, és mi volt, ami zsákutcának bizonyult? A filmre az volt a jellemző, épp a túlzott felkészülésnél fogva, hogy mind a ren­dezői munkában, mind a fotografálásban lehatároltuk önmagunkat. Tehát az eleve elképzeltnek százszázalékos megoldásait kívántuk elérni, amely a felvételeknél megkötötte a kezünket és a fantáziánkat is. Ez nem jelent minőségileg valami gyengébb dolgot, de eleve kizárt mindennemű rögtönzést vagy bármilyen vélet­lenszerűség elfogadását. Ha Miklós elképzelése szerint egy mozgás átlósan jobb­ról balra kellett, hogy történjen, akkor az csak arra történhetett. Ha ez például ál­latok mozgása volt, amelyet nagyon nehéz irányítani, mindaddig ismételtük, amíg azok nem úgy mozogtak. Vagy ha én úgy képzeltem el, hogy ez itt ellenfény, és a háttérben lévő házakat már nem sütheti a nap, csak a szereplőket, akkor abban az esetben, ha nem volt napsütés, vagy elkéstünk, és a nap túlhaladt, akkor elha­lasztottuk másnapra. Önmagában véve, ha egy-egy képet nézünk, briliánsak. Ez

Next