Szekfü András: Így filmeztünk. Válogatás fél évszázad magyar filmtörténeti interjúiból (Budapest, 2018)

Máriássy Félix (1919-1975) - Máriássy Judit (1924-1986): "…akkor én már egy egész más kocsisorra gondoltam"

142 Máriássy Félix (1919-1975) - Máriássy Judit (1924-1986) kértem volna. Mennybe ment, mint az első olyan film, ami már nem arról szól, hogy a munkásság hogy kerül hatalomra, hanem arról szól, hogy hogyan ren­dezi be a maga kényelmes, komfortos életét. És ezután­­ tulajdonképpen rémtörténet a mi életünkben - Pudovkin kitalálta, hogy írjak Csepelről egy filmet. Pudovkinhoz az is hozzátartozik, hogy ő maga addigra azt hitte, hogy akkor szolgálja helyesen a népet, a pártot, azokat a célkitűzéseket, amiket ő mint fia­talember maga elé tűzött, ha nem művészkedik, ha nem azt csinálja, amit sze­retne, hanem ami hasznos. Szóval ez a legéletveszélyesebb dolog, és egy zseni életében különösen iszonyú tragédia. Ő nekünk elmesélte azt is, hogy hol volt az a választóvonal az ő életében, a háború kitörése előtt, amikor Sztálintól meg­tudta, hogy a háború ki fog majd törni, és abba kellett hagynia azt, amin dolgo­zott, és helyette olyasmit kellett csinálni - ez volt a Minyin és Pozsarszkij -, amit utált, mert utálta a történelmi filmeket, és erre sorozatban csinálta őket. De ez jellemző valahol az egész Pudovkin-problematikára, és az ő itteni szereplésére is, hogy az ő reflexei addigra, mire ideért, mert ez azért tizen-egynéhány évvel később volt, ilyenek voltak. És a csepeli forgatókönyvben sokkal intenzívebben dolgoztunk együtt, mint a Kis Katalin házasságában, ahol ő már egy leforgatott anyag megnézése után kapcsolódott az egészbe. Elintézte, hogy kivettek az állásomból. Egy évig gyűjtöttem anyagot Csepelen, Pudovkinnal dolgoztam, született is belőle több forgatókönyv. Megvan az a pél­dány is, amelyet aztán Révai felrobbantott. Egy családról szólt, ahol a családfő egy pártonkívüli özvegy anya; a papát tizenkilencben végezték ki. Három gye­rekük közül az egyik vidékre került - ez volt a parasztság -, a másik fiú forradal­már lett, a harmadik egy nyilashoz ment férjhez. M. F.: Nem, a legkisebb fiú a legjobb úton volt ahhoz, hogy kommunista legyen, de az anya emlékszik a férje halálára, és nem akarja. De aztán a fiú mégis bekerült a mozgalomba és az anyja is mellé állt. Voltak a filmben szocdemek, Demjén-frakció, Volksbund, minden. Háy volt a konzultáns. Már építették a díszleteket a gyárban. És Révai Józsefnél volt egy értekezlet... M. J.: írtam neki egy levelet, hogy ne úgy, mint a Kis Katalinnál, forgatás közben, hanem nagyon szépen kérem, hogy még forgatás előtt olvassa el a köny­vet. Akkor egy kongresszuson találkoztam Révai Józseffel, és megkérdezte: „Maga komolyan akarja, hogy elolvassam azt a könyvet, vagy csak udvariasság­ból írta?” És mondtam, Révai elvtárs, én borzasztóan szeretném megkérni, hogy olvassa el. Hát akkor küldje, felelte. Elküldtem, és így jött létre ez az értekezlet. Az előszobában már mindenki gratulált, hogy íme, itt az első Sztálin-díjas ma­gyar film. Bementünk, leültünk. Révai azt mondta: „Tudom, hogy ez a forga­tókönyv nagyon tetszik mindenkinek. Akkor én most megkérdezem, kedves Máriássy elvtársnő, hogy a maga hősei mikor végzik el a szükségletüket. Mert

Next