Tóth Péter Pál: A Gulyás testvérek (Budapest, 2017)

Hivatásos amatőrök

János a Színművészetn 61 A másodikos vizsgafilmet 35 mm-re kellett forgatni. Az Ez így van című mun­ka témája János hároméves keresztfiának otthoni és óvodai élete, valamint színházi „szereplése”, hiszen ő, akinek neve helyett a címlapon három csillag volt feltüntetve, alakította az Operában hetente Csocsoszán fiát a Pillangókis­asszonyban. Első és negyedik éves vizsgafilmjeit viszont képzőművészekről készítette Gulyás János, Pauer Gyula pszeudo-konceptjéről és Haraszty7i Ist­ván mobil-szobrászatáról, ahol az operatőrhallgató munkáit csak 4-esre értékel­ték - ami a mából visszanézve eléggé nevetséges tanári ítéletalkotásnak tűnik. Ugyanis nemcsak felettébb érdekes munkákról van szó, de kifejezetten olyanok­ról, amelyek magának a látásnak, érzékelésnek a mibenlétét vizsgálják. A Pszeudo című film a neoavantgárd képzőművész, az újító szellemű Pauer Gyula kifeje­zetten e film kedvéért létrehozott, zártkörű kiállításáról, pontosabban annak kapcsán készült 1970-ben. A József Attila Művelődési Központ biztosított helyi­séget a projekthez (az intézményben akkoriban népművelőként dolgozó Bucz Hunor közbenjárásának köszönhetően 72). A mindössze két napig látogatható kiállításon gyűrötten megfestett fóliák voltak láthatók (a 25 kg PVC-fóliát János szerezte be), amelyek kivasalva a korábbi gyűröttség hordozóiként jelentek meg. A romlékony anyagokkal készült, voltaképpen ál-tárgyaknak tekinthető instal­lációk egyszerre voltak egy sosem létezett művészeti irányzat megalapozói és reflexiók a konszolidálódott, ekképp - kissé hunyorítva - már-már élhetőnek, sőt vállalhatóak tűnő, ám mégiscsak erőszakkal fenntartott pártdiktatúra elvi­selhetetlen hamisságának mindenki által ismert, de csak kevesek által elismert tényére. Gulyás János etűdjében nem is annyira a kiállítást mutatta be, mint inkább a viszonyulásokat. Nem annyira a tárgyat magát, mint azt a szellemiséget, amely kifejeződött a hagyományos értelemben műtárgynak nem is nevezhető tárgyak­ban. Egyrészt azt a szellemiséget, amelyből a művek születtek, másrészt azt a viszonyulást, amely befogadói oldalon mutatkozik, legyen az elfogadó, netán inspirált vagy éppen elutasító­­ és saját viszonyulását, a filmalkotóét. Művészet­filozófiai állásfoglalásnak is tekinthető Manifesztumaiban Pauer Gyula így fo­galmaz: „A PSZEUDO szobor nem annak látszik, ami valódi formája. A PSZE­UDO szobor nem a szobrászatról beszél, hanem a szobrászat helyzetéről. [...] A PSZEUDO jelleg a szobor plasztikai manipuláltságát jelenti. A manipulált­­ság a művészet általános egzisztenciáját jellemezheti. A PSZEUDO szobor for­mai és technikai manipuláltsága csak szimbóluma a szobrászat (és művészet) 71 Ma Harasztiként jegyzi műveit. 72 Bucz Hunor színházrendező a magyar amatőr (pontosabban inkább: független) színjátszás elmúlt fél évszázadának fontos alakja, a Térszínház alapítója, igazgatója.

Next