Varga Zoltán: A kecskeméti animációs film (Budapest, 2020)
Sorozatok - Oroszlán/idomár: Leo és Fred
166 Sorozatok csakhamar közönséget vonz, egyre többen és többen tűnnek fel Leo és Fred körül, előbb az egykori kollégák, utóbb már a publikum is köréjük seregük. Csak az igazgató nem érti, mi történik, de végül ő is feléjük indul. Az elhagyatottak szomorúságát és zenéjük melankóliáját ellenpontozza a szolidaritás váratlan élménye és a bensőségesség, a közös lelki ráhangolódás tapasztalata - s mindezt Tóth Pál olyan vizuális kidolgozásba ágyazza, amely egyrészt képes új értelmet adni agyonhasznált vizuális kliséknek, másrészt pedig általa, mondhatni, a költészet régiójába emelkedik a rajzfilmepizód végkifejlete. Az előbbi aspektust illetően arra kell utalni, hogy a rajzfilmes képalkotás egyik „őskövületének” számítógégét - hogy a rajzfigurák szempárja a sötétben is látszik - a koncert végének képsorai átveszik ugyan, de nem humorosan, nem a komikus hatáskeltés eszközeként használják. Amikor a Leo és Fred köré gyűlő embereknek csak a szempárjuk látható a sötétben, az a vizuális rím bontakozik ki, amely az emberi szem és az éji égbolton világító csillagok egymásra felelését sugallja. Ezáltal a záró képsorok a szem, a csillag és a lélek egymásba kapcsolódó motívumaira építenek, felidézve - persze nem direkt módon citálva - akár József Attila verssorait (Reménytelenül): „A semmi ágán ül szívem, / kis teste hangtalan vacog, / köréje gyűlnek szelíden / s nézik, nézik a csillagok.” „Máig nagy meglepetés számomra, ha találkozom olyan emberekkel, akik elmesélik, hogy valamikor 15 éve látták ezt a sorozatot, és sírtak az utolsó epizódon. Azért fantasztikus ez, mert az animációs filmektől nem ezt, inkább humort várnak az emberek. Jó érzés, hogy a rajzfilmfiguráimmal képes vagyok ilyen emóciókat is előhívni a nézőkből” - jegyezte meg az alkotó.192 A Koncert záró beállításában látható csillagokkal teli égbolt később Tóth Pál egyedi filmjeinek ikonográfiájában is különösen jelentőssé vált. Művészi értelemben a széria igazi folytatását a rendező egyedi filmjeiben találjuk meg, ritkán tapasztalható szoros összefüggést teremtve egy alkotó egyedi filmes és sorozatanimációs munkássága között. Tényszerűen viszont a Kecskemétfilm égisze alatt a Leo és Erednek volt hivatalos folytatása. Leo és Fred újra porondra lép: a 2. évad A Leo és Fred Weisz Béla nevéhez fűződő, koprodukcióban készült 2. évada az eredeti széria és a gyerekközönséget célzó hagyományosabb rajzfilmsorozatok jellegzetességeinek kompromisszumaként közelíthető meg. Ebből következően azokból a rendhagyó elvekből, amelyek Tóth Pál keze alatt jellemezték 192 Hollósi, „A Tisza-parton...” 105.