Zuh Deodáth: Jovián (Budapest, 2021)

2. Pályakép és korrajz

Ezen túl legalább nyolc csoportos tárlaton vesz részt 1985-ig: 1984-ben a fővárosi művészeti szcénába való berobbanásá­­ról beszélnek,89 1985-ben már nyílik második egyéni tárlata. Háromszor nyerte el a Derkovits-ösztöndíjat (először 1983- ban), illetve két külföldi tartózkodásra is lehetőséget kapott: először a Római Magyar Akadémián ösztöndíjas,90 majd pedig a Művelődési Minisztérium ösztöndíját nyerte el egy rövi­­debb madridi (1986) tartózkodásra. Legnagyobb élménye azonban az évtized második felében kapott lehetőségnek köszönhető, amikor egy a bázeli művészeti vásáron szereplő munkája kapcsán felfigyelt rá egy ambiciózus liége-i galéria vezetője is, és meghívta kiállító művészei közé, így életében először egy a művészet kereskedelmi oldalával foglalko­zó intézmény állt munkásságának promotálása mögé. Sa­ját bevallása szerint ez az időszak nyitotta meg számára az európai művészeti színteret, de mégsem csábult arra, hogy ott keresse a további boldogulást. A magyar kultúrába való horgonyzottság akkor is élettörténetének leghangsúlyosabb ténye maradt, ha éppen Belgium vallon központjában érezte magát először igazán a siker kapujában. A neolatin kapcsolatok egyébként, szakmai nevelteté­sének történetét ismerve, nem véletlenek. Róma, Madrid, Liege a 80-as évek hangsúlyos külföldi helyszínei, de a 90- es évek végén is Lisszabon, majd pedig Párizs adott fontos impulzusokat munkáinak. Inspirálódott ebből a művészetből, vágyott ezen országok művészeti emlékei és élete után. De mégsem tudta életét hosszú távon máshol elképzelni, mint magyar nyelvterületen. Ez annak ellenére volt így, hogy Róma az olasz mesterek mellett a kortárs új expresszioniz­­mussal, madridi tartózkodása pedig a spanyol klasszikus kor festészeti élményének felfrissítése mellett a régóta mélyen tisztelt Antoni Tapiés munkásságával hozta közelebbi kap­csolatba. Mivel a klasszikus irodalmi-mitológiai témák és alakok eleve nem álltak távol Jovián műveltségétől és nevel­tetésétől, az expresszív figurativitást képre vivő új dél-eu­rópai generáció festőit látva mindenképpen megerősítést nyert addig is járt útja.92 Ennek ellenére mindig kitartott a tágabban értelmezett szülőföld bizonyosfajta szellemi egy­sége mellett, pontosabban ezeket a külső kulturális hatásokat integrálva igyekezett „magyar festő” maradni, illetve az egyetemes diskurzushoz magyar festőként hozzájárulni. En­nek az egységnek a képe azért is vált fontossá számára, mert az első ma­gyarországi évek, mint említettük, az elválasztottság vagy az adminisztratív határ átléphetetlenségének traumá­ját is magában hordozták. Közben és visszatérve ugyan­úgy dolgozott díszlettervezőként és grafikusként budapesti színházaknál, mint annak idején, Nagyváradon. Sőt színházi grafikai munkái 1983-tól fo­lyamatosan voltak. Először a Játék­színnek,93 majd a 90-es évek ren­dezetlen viszonyai között 1996-tól a Merlin Színháznak dolgozott. A Mer­­linben nemcsak grafikusként tevé­kenykedett, hanem ezzel egyidőben a színház előcsarnokbeli galériájának újjászervezéséhez is hozzájárult kurá­torként.94 Grafikusként tankönyvet is illusztrált.95 Az ehhez készített illuszt­rációk technikailag nagyon hasonlíta­nak azokra, amelyekkel a Familia című nagyváradi folyóiratot gazdagította. Talán legfontosabb polgári kenyérke­reső állása 1999-től a Petőfi Irodal­mi Múzeumban volt, ahol időnként grafikusként, festőként és látványter­vezőként 96 is igénybe vették szolgá­latait. Innen vonult nyugállományba 2014-ben. A mindennapi megélhe­tés és a civil életforma normalitásá­­nak, kötelező voltának képzetét, va- 45

Next