Hajnal Anna: Tiszta, tiszta, tiszta. Hetvenhét vers (Budapest, 2006)

Ritkaság, ha egy költő - méghozzá ki­­váló költő - lényegében egész, hosz­­szónak mondható életútján ugyanazt fejezi ki magas hőfokon: az élet, a létezés dicséretét. Ezt énekelte fiata- Ion, főként himnikus hangú költemé­­nyékben, és idős korában is, a megőr­­zött ódái hangot egyre gyakrabban elégikus költeményekkel váltogatva, a dicséretbe egyre több aggodalmat, szorongást vegyítve. Az ének szót nem véletlenül hangsúlyoztam: Hajnal Anna jellemző költői tulajdonságai közé tar­­tozik, hogy verseiben ritkán használ parlando vagy diszkurzív beszédmó­dot - ő majd׳ mindig énekel, hasonló­­an, mint a velebeliek közül Zelk Zol­­tán. Orpheusz gyermeke ő: úgy tetszik, nemcsak a természetről ír, mint a köl­­tők általában, hanem maga a termé­­szét nyilvánul meg verseiben. A fákat, virágokat, vadakat, madarakat nem csupán Szent Ferencre emlékeztető־ en megszólítja, nemcsak tegező vi­­szonyban van a teremtett világ dolgai­­val, hanem velük azonosulva, meg­­szólaltatja őket. Az esszéíró Friedrich Schillerrel mondva, Hajnal Anna nem csupán ״keresi" a természetet, hanem ״ő maga természet", ahogy költői tipológiájában jellemzi ezt az alkatot a német költő.

Next