Bóta Gábor: Mi van az álarc mögött? Százhuszonöt színházi interjú - Álarcok (Budapest, 1997)

Bánsági Ildikó

ran rosszul használom. Nekem pedig a Víg az álmaim színháza volt. még a függönyt is megcsókoltam. S amikor eljöttem, akkor egy kicsit meghaltam. Ezután a József Attila Színházba szerző­dött. Nem került cseberből vederbe? Nem. Kifejezetten hálás vagyok a József Attila Színháznak. A próbákon figyeltek ar­ra. amit mondtam. Újra rájöttem, hogy me­lyik a bal és a jobb kezem, kérdezhettem, gondolkodhattam. Valamit újra megtanul­tam. amit már kezdtem elveszíteni. A József Attila Színházban pedig elakad­tak az Iglódi István nevével fémjelezhető reformtörekvések. Igen, mégis létrejött a Garas Dezső által rendezett Csoda, és a Szerelmeim is jó elő­adás volt. amit Iglódi állított színpadra. Ez a produkció szinte az életem volt. Megtanul­tam miatta szaxofonozni, hajnalban jártam az órákra. Reggel kilenctől este hatig dol­goztunk. Bács Ferencről például, aki ott ját­szott ..mellettem" a Vígben. nem gondoltam volna, hogy ilyen intenzitással képes dol­gozni. Két és fél órával az előadások elölt bementünk, skáláztunk. Hülyének nézett bennünket mindenki. Az utolsó előadáson sírtunk, és utána tartottunk egy házibulit nálam. Hajnali négykor, nyitott ablaknál, holdsütésben elszaxofonoztam azt a számot, amit a produkcióban játszottam. Nyilván létrejött a József Attila Színház­ban egy-egy jó produkció, csak a sok rossz mellett nem biztos, hogy észrevette azokat a szakma. Ha ezt az előadást a Vígben vagy a Játék­színben hoztuk volna létre, még most is menne. Mégis megérte. Pályázott akkor a József Attila Színház élére Schwajda György, néhányan nagyon szerettük volna, ha ő lett volna az igazgató. Elhúzták előt­tünk a mézesmadzagot, de aztán mégis mást neveztek ki. Emiatt ment a Nemzetibe? Igen, úgy éreztem, a József Attilában nincs tovább. Csiszár hívott, a Csongor és Tündé­ben - amit ő rendezett - ajánlotta nekem Tündét. Megkaptam a grófnő szerepét is a Figaró házasságában, de nem számítottak rám igazán. Az előadást sem tartottam túl jónak, bár a közönség szerette. A Nemzetibe szerződésem tévedés volt. egy évadot kidob­tam az ablakon. A szabadúszás jobb volt? Nyolc-tíz ajánlatot is kaptam egyszerre, még büszke is voltam, hogy ennyit nem tudok vállalni. Csak aztán alaposabban megnéz­tem, hogy ki rendezi ezeket a produkciókat, kikkel kellene játszanom, és így leszűkült a lehetőségek köre. A sok tehetséges szabadúszóból, aki úgy érezte, hogy nincs olyan színház, ahová szívesen szegődne, miért nem tudott még a Művész Színház létrejötte előtt csapat szerveződni? Nem kerestük egymást. Mindenkinek más­kor lett tele a ..puttonya". Tudom, közben a Vígben mindent eljátszhattam volna, és mégis azt mondom, ennél fontosabb, hogy létrejött a Művész Színház. Még ha sokak számára az előadások nem tűnnek is olyan­nak. amire igazából képesek vagyunk. Többen várták a csodát, a Koldusopera bemutatóján mégis meglehetősen tartóz­kodó volt a közönség. Iszonyúan féltünk, úgy éreztük, még szük­ség lenne két hét próbára. Sziszifuszi munka volt. Júniusban már elkezdtünk dolgozni, de aztán nyári szünetet tartottunk. Augusztus elsejétől gyakorlatilag párhuzamosan három előadást próbáltunk, a főszereplőknek álta­lában egy fenékkel két lovat kellett megül­niük. Délelőtt az egyik produkciót kellett intenzíven próbálni, délután a másikat. Ez képtelenségnek tűnt. Idáig, ha volt egy fontos szerepem, a próbák utolsó időszaká­ban már más külső munkát nem is vállal­tam. csak a feladatra koncentráltam. Ezúttal hol kétségbeesve, hol reménykedve vártuk, mi lesz. Mindig más bukott ki. de erőt merí­tettünk egymásból, és főleg Törőcsik Mari hihetetlen energiájából. Egyszer csak eljött a bemutató. Amikor kimentem, úgy érez­tem, mintha tálcán tolnának ki a színpadra. A premier napján annyira rosszul lettem, hogy nem bírtam mozogni, teleinjekciózták 35

Next