Cseke Péter: A teljesség sóvárgása. Irodalomtörténeti tanulmányok 1981-2016 - Magyar esszék (Budapest, 2019)

Jancsó Béla holdudvarában

(1923 májusában), az egyetemi ifjúságot csak az erdélyiek kép­viselték, ők is mindössze négyen. Két esztendő múltán, amikor Szabó Dezső „a legnagyobb élő magyar költőnek nevezte” Ju­hász Gyulát, a Bethlen Gábor Kör már testületileg jelen volt a „hatalmas tömegben”.­ Ady vonzása, Juhász Gyula tisztelete­­ önmagában is elegen­dő lehetett ahhoz, hogy keressék egymással a kapcsolatot. Aztán ott van a Trianon-élmény - más-más szintű - feldolgozása. Hogy mekkora utat tett meg József Attila az 1922 első felében írt anar­chista ízű Nem! Nem! Soha! című „versezetétől” A Dunánál — 1936-os­­ létfilozófiai összegezéséig, arra épp a centenáriumi év döbbentett rá.­ Annyi bizonyos, hogy Jancsó Bélától - aki a „székely lélektől” a „világ szívéig” akarta eljuttatni nemzedéke üzenetét — távol állt bármiféle irredentizmus. Amikor a Szabó Dezső által meghirdetett új magyar ideológia hangját maga is felerősíti, a társadalmi és nemzeti felelősség adja kezébe a tollat. Akárcsak a József Attiláéba, miután - a bécsi és a párizsi inter­­mezzókat követően, 1928-as válságkorszakában - a budapesti székely egyetemisták körében lel barátokra, szellemi műhelyre. Ennek az előzményei alighanem a szegedi esztendőre nyúlnak vissza. Ha nincsenek is még bizonyítékaink erre, de talán nem téve­dünk, amikor úgy véljük, hogy Jancsó Béla figyelmét nem kerül­te el József Attila meghurcoltatása az 1924 végén megjelent ver­­ s Jancsó Béla: Juhász Gyula. Erdélyi Fiatalok, 1937. 2. 14-16. Kötetben in: J. B.: Irodalom és közélet. Bukarest, Kriterion Könyvkiadó, 1973. 206-212. 2 Kántor Lajos joggal kifogásolta, hogy Koltay Gábor filmrendező „bevágta a magyar Trianon-történetbe József Attilának ezt a dilettáns ízű versezetét - a va­lóban csak kritikai kiadásba illő klapanciákat. Juhász Gyula meggyőző vallomá­sának ott a helye - ha »talán sértené a szomszéd népek túlérzékenységét«, akkor is -, azt nem vonom kétségbe, sőt vállalom. De József Attilát így meghurcolni, anélkül, hogy bár utalás történne az ő igazi, meghurcolt hazafiságára, A Dunánál és a Hazám költői-emberi magaslataira, megbocsáthatatlan bűn.” K. L.: Pótlás (A hiányról és a ,,Nem”-ről). Korunk, 2005. 3. 80. 127

Next