Cseke Péter: A teljesség sóvárgása. Irodalomtörténeti tanulmányok 1981-2016 - Magyar esszék (Budapest, 2019)

Jancsó Béla holdudvarában

megfogalmazott válasz: „József Attila esetleges honoráriumát küldd el címemre, továbbítani fogom.” Hogy Fábián Dániel és Jancsó Béla útján kikhez jutottak el a Nincsen apám, se anyám példányai? Tamási Áronhoz, Szentim­­rei Jenőhöz, Kuncz Aladárhoz, Dsida Jenőhöz - kétségtelenül. Fábián elsősorban Tamásira és Szentimreire gondolt. Tasi József kutatásaiból­ tudjuk, hogy a Szűzmáriás királyfival 1928-ban nagy vitát kirobbantó Tamási otthonos volt a színvonalas Híd című folyóirat körül csoportosuló székely fiatalok körében, akik­hez - Simon Andor közvetítésével - 1928 kora őszén József At­tila is eltalált. Nemsokára a székely csoportosulás - József Atti­lával együtt - belépett a BMT-be, s így Tamási már ott keresi őket, hogy segítségére legyenek a Benedek Elek vezette székely írók budapesti fellépésének előkészítésében.2 (Szegeden Buday György vállalta magára ezt a szerepet.) Fábián nemcsak a sikeres budapesti találkozó (1929. március 17.) alkalmával találkozott Szentimreivel: a Kárpát-medencei haladó magyar ifjúság Ady­­ünnepe (1929. május 19-20.) is lehetőséget nyújtott erre. (Kap­csolatuk annyira barátivá melegedett - alighanem az Új Magyar Földről és a József Attila-kötetről írottak is hozzájárultak ehhez -, hogy kolozsvári látogatása idején Szentimreinél volt a szállá­sa.) A levelezésből pontosan tudható, hogy „kézirat-ügyben” Jancsó csak a Benedek Elek temetését követő héten vehette fel Tamásival és Szentimreivel a kapcsolatot. Akkor adta át nekik a József Attila-kötetet és Új Magyar Föld első füzetét is. Szentimrei az időben az Ellenzéket szerkesztette. Kuncz Ala­dár pedig, aki már az Ellenzék irodalmi mellékletében is közre­ ! Tasi József: I. m. 2 Tamási 1928. december 6-án írta a Híd szervezőinek: „Ha pedig a BMT egysé­gesen s egy lélekkel nem volna hajlandó a mi estélyünket megrendezni, ezt is minden cifraság nélkül írjátok meg, mert akkor meg fogjuk a dolgot oldani más­ként.” Idézi Tasi in: i. m. 76. 140

Next