Csoóri Sándor: Az elhalasztott igazság. Beszélgetések 1971-2010 - Magyar esszék (Budapest, 2011)

Fazekas Valéria - Hétfejű sárkánynak szeretnék látni a költőt

az embernek otthona volt, és az élete hagyományban gyökerezett. Mink van ma nekünk? Semmi, amiből nagy dolgok fakadhatnának. Az irodalmunk egyre belterjesebbé válik, s ezáltal provinciálissá. Az egyik része színvonaltalanul, a másik színvonalasan válik azzá. Pedig ha csak egy kicsit is kinyitjuk a szemünket, azt tapasztalhat­juk, hogy a műveltebb népek gazdagok, a műveletlenebbek szegé­nyek. Természetes, hogy nem ennyire fekete-fehér igazság ez, de a jelenségen azért érdemes elgondolkodnunk.- A gyermekkorában megtapasztalt szegénység miben hasonlított és miben különbözött a mostanitól?- Erről csak egy vallomásos esszében lehetne szabadon, csa­­pongva, figyelemre méltó dolgokat elmondani. Szegénység? Ez at­tól is függött, hogy hol volt az ember szegény. Pusztán volt-e, falu­ban, kisvárosban, netán Budapesten? De még tovább kell mennem: árnyalja a kérdést az is, hogy az ország melyik részében. A Dunán­túlon? Szatmárban? A Viharsarokban? Az Ormányságban? A Deb­recen mellyékén? A Sárközben? Érdemes összehasonlítani - már amennyire lehet - József Attila szegénységét és Illyés Gyuláét. El­ső nézésre azt állapíthatjuk meg, hogy szegénységük nagyjából ugyanabban a sávban helyezkedett el. Illyés mögött pusztai cselé­dek, zsellérek, napszámosok. József Attila mögött vasöntők, ce­mentgyári munkások, szövőlányok, akik cukros ételekről álmod­nak. Ez az azonosság csak látszat. Kettejük világát nagy árkok vá­lasztották el egymástól. Illyés szegénysége mögött ott volt még a természet minden eredetisége és meglepetése, a pusztai szegények mindenféle bajokon túli nyáj melege. Az egyszerű élet mindennapi csodája, amely attól, hogy létezett, már csoda volt. Egyik könyvé­ben Illyés ír is erről: „a szegények dicsérete, s nem a szegénységé.” József Attila szegénysége mögül ez a melegség már hiányzott. A cementgyárak, vasgyárak tövében nem lehetett úgy összebújni s bandázni, ahogy a kazlakéban. A gyártelepek közti térségben nem nyulak baktattak, hanem súrolókefe mászott, s romlott fényt hányt a kocsma szája. Pályaudvarok, szénkupacok, vagonsorok mestersé­ges világában a József Attila-i szegénység az árvasággal folyhatott csupán össze. A nyájmeleg helyett a kozmikus idegenséggel. Azért merek erről beszélni, mert Zámolyon magam is a szegénység pe­remén éltem. Rögtön hozzáteszem, hogy a „tisztességes szegény­269

Next