Csoóri sándor: Védőoltás. A magyar irodalomról az Ómagyar Mária-siralomtól napjainkig (Budapest, 2011)

Nemzedéktársak

földalattin képeslapot, újságot, regényt, szakkönyveket olvasnak az embe­rek. Verset már-már csak véletlenül. Az esték csöndjében pedig a tévére tapadnak. Hír kell mindenkinek, hír, újdonság! Fogyasztható s gyorsan fölszívódó hír. Nem az önismeret izgalma kell, hanem a világ reklámozható izgalmai. A felszín mindennapi borzongása. Mi lenne, ha egyszer a költészet elemi híreire is odafigyelnének a fü­lek! Például az alábbi két József Attila-sorra: „Le vagyok győzve, (győze­lem ha van), / de nincs, akinek megadjam magam.” Meggyőződésem, hogy ez a költői fölismerés évtizedek óta érvénye­sebb igazságot közöl minden újsághírnél. Mert magunkról szól. A század lélekben szabad embere fogalmazza meg benne kettős helyzetét. Azaz: a helyzetünket: a leveretésünket a civilizáció, a politika, a körülmények hatalmától s ugyanakkor ennek a leveretésnek a relativizmusát is, hiszen ha bátor szemmel nézünk szét magunk körül, nincs senki, akinek lélekben is megadnánk magunkat. József Attila megidézése Szécsi Margit szerzői estjén csak látszatra je­lent kitérőt, mert Szécsi versei is hasonló híreket sugároznak felénk. A leverhetetlenség üzeneteit. Még elfogadhatóan fiatalok voltunk, amikor ezt írta egyik verse zárószakaszában: Én a hittel ráérek: nyekegő cipőm hóban jár. Halál minden lépésem: éppúgy lehetne rózsaszál. Mi más volt ez a szélsőségekre hangolt magabiztosság, mint a létezés magabiztossága! A sejtekben szervezkedő tudat, amely később ilyen so­rokban robbant ki: „Az én szerencsejátékom az élet. Én meghalok vagy nyerek.” Ez az a magatartásbeli és költői mag, ami köré a Szécsi-életmű oda­szerveződött. E körül keringenek a Csokonai-, a József Attila-i, a Nagy László-i dalokkal rokon és egyenrangú dalai; a hosszú versnek nevezett nagy lírai költeményei: a Papírkorona, A Paradicsom nyomorúsága, a Költő a Holdban, az Imák, a Madár-e az Denevér, hogy csak néhányat említsek közülük. Vannak jónevű líramagyarázók, akik azt állítják, hogy a 20. század köl­tészetében nem a lélek, hanem a tudat állapota került előtérbe. S nemcsak 462

Next