Görömbei András: Azonosságtudat, nemzet, irodalom - Magyar esszék (Budapest, 2008)
Az önazonosság pecsétje
bőségével küzdő egyes kötetszerkesztők munkáját, magam is tapasztalhattam. A sok jeles József Attila-kutató közül N. Horváth Béla kapott felkérést tőle az In memóriám József Attila-kötet összeállítására. Feladata rendkívül nehéz volt, hiszen valóban könyvtárnyi anyagból kellett kiválasztania azokat az írásokat, amelyek az adott terjedelemben méltó módon mutatják be József Attila személyiségét, művészetét és befogadástörténetét egyaránt. Az általa összeállított kötet izgalmas, gazdag és szemléletileg kiegyensúlyozott. Anyagának természetéből és jellegéből következően persze hiányérzet is marad az olvasóban, hiszen a József Attilaértelmezések problematikája annyira gazdag, hogy egyetlen könyv nem tudja azt maradéktalanul érzékeltetni. Az öt nagy ciklusra tagolt kötetből a pályakép és a recepció alakulástörténete összetetten áll előttünk. Az egyes ciklusok címéül jó érzékkel választott versidézetek szolgálnak. Az első ciklus József Attila személyiségének családi gyökereit és társadalmi motivációit mutatja be. Mindenekelőtt József Attila versbeli és prózai önjellemzéseit olvashatjuk itt. E ciklus jellegét a klasszikus értékű Curriculum vitae adja meg. A ciklusban sokrétűen áll előttünk az a kettősség, melyet a Curriculum vitae is nyomatékosig „Csodagyereknek tartottak, pedig csak árva voltam.” Valóban egy csodagyereknek kellett szembesülnie a méltatlan emberi helyzet összes nyomasztó tényezőjével. Rendkívüli érzékenységét, szeretetvágyát, szeretetéhségét nyomorult helyzete is motiválta. Olyan sérelmek sora érte már kisgyermek korában, melyeket egy kevésbé érzékeny ember is nehezen viselt volna el. A lelenc-sors megpróbáltatásai, megaláztatásai igen mélyen beléje vésődtek. Okkal maradt örök sérelme az is, hogy még a nevétől is megfosztották. Anya-élményének összetettségét, tragikus mélységeit is megvilágítja ez a ciklus Beney Zsuzsa A két anya című tanulmányával, mintegy kulcsot is adva anyaverseihez és a női nemmel szembeni ambivalenciájához, valamint örökös menedékkeresésének természetéhez. Makói gimná-239