Görömbei András: Azonosságtudat, nemzet, irodalom - Magyar esszék (Budapest, 2008)

Az önazonosság pecsétje

szerelmit, tudatost és tudattalant” - írta Bálint György a Pesti Naplóban. Halász Gábor pedig - József Attila összes verseinek megjelenése alkalmából - már elmélyült elemzést ad költői lá­tásmódjáról. Rámutat - József Attila csodálatos önismeretről ta­núskodó levelének az idézésével is — arra, hogy költészetében sajátos kivetítés történik, a költő érzékenyen ráeszmél azokra a képekre, amelyek a hangulatát igazolhatják. Arra is felhívja a fi­gyelmet, hogy József Attila költészetében sokféle hangszerelés, sokféle látásmód él egymás mellett, különleges gazdagságú az ő poétikai világa. A könnyed játékosságtól a bibliai átokszavakig milyen gazdag a hangskálája. Veres Péter pedig - Dante, Goethe, Tolsztoj, Gorkij példáját is idézve — védelmébe veszi a társa­dalmi cselekvést vállaló József Attilát, azt hangsúlyozza, hogy fölösleges és igaztalan a művészet és a tendencia szembeállítása, hiszen éppen a legnagyobbak esetében ez ellentét és azonosság együtt. József Attilát olyan művészként értékeli, aki megszenved­te a művészi igény és a közösségi tendencia ellentétét, de nem adta fel egyiket sem. Ezt a megállapítást igazolta később is az irodalomtudomány. Németh G. Béla például azt hangsúlyozta, hogy József Attila nagy közéleti költeményei - A Dunánál, a Hazám, a Levegőt!, az Ars poetica — esztétikai értékük tekinteté­ben is a költő legmagasabb szintjén állnak. Tamás Attila tanul­mánya azt mutatja ki finom elemzések sorában, hogy a József Attila költészetében formálódott különböző poétikai elemek mi­ként szívódtak föl az 1940-es és 1950-es években indult költőink életművébe, s később pedig közvetettebben kaptak fejlődéstörté­neti szerepet költészetünk alakulásában. E kötet gazdag anyaga azáltal is célba ért, hogy még azt is felidézi bennünk, ami kimaradt belőle. (2005) 245

Next