Gróh Gáspár: Két bagoly. Tűnődések, 1997-2020 - Magyar esszék (2020, Budapest)

tista esztétika reklámarca. Éppen ellenkezőleg: még az egykori kommunista párttal való furcsa esete is a kisajátítási szándék ellen szólt, és az értetlenség, a bürokrata-széptan vádirata lett. A felsőbbrendű osztály doktrínáját rögvest megcáfolta azzal, aho­gyan az idealizált munkásfogalmat az emberiség dimenziójába fordította, a manipulált rendből előbűvészkedett álszabadsággal rögtön szembekerült a szabadság szülte rend ideálja, így aztán nem is történhetett másként, mint hogy az erkölcsi és szellemi példáján eszmélkedett magyar költészetnek a rendszert már puszta létével is tagadó jobbik része. Nem volt könnyű József Attilát hivatalossá tett kultusza elle­nében szeretni. Nagyságának, rendkívüliségének legfényesebb bizonyítéka, hogy ez sikerült. És milyen sokféle módon! A Nagy Lászlótól Pilinszkyig, Kormos Istvántól Weöres Sándorig terjedő spektrum az értékrendek, világképek, megszólalási mó­dok legváltozatosabb típusait fogadta be. József Attila költő- és versolvasó-nemzedékek nyelvét határozta meg, árnyéka hatal­masra nőtt, de még a hatása elleni lírai szabadságharcot is gyak­ran a tőle kölcsönvett szavakkal vívták. József Attila művével-létformájával költő, és csakis költő volt, de akik cikkeit, tanulmányait olvasták, sorsának képletében is búvárkodtak, egy másik történelemmel is, egy másik esztéti­kával is találkoztak, mint amiről tankönyveikben olvashattak. Nemcsak azt látták rögtön, ami az összes versekből is nyilván­való, hogy a proletár-költőség és pártosság émelyítő bomírtságai miként robbannak szét műve kristályszerkezetén. Kötődése a magyar és a népi kultúrához, magához a népi irodalomhoz (akadt kiemelkedő teoretikus, aki egyenesen a népiek legna­gyobb költőjeként értelmezte művét!) rögvest kiemelte a szel­lemi életre erőszakolt népi-urbánus ellentét erőrendszeréből, s egyúttal egy hivatalosan nem létező modellt is fölmutatott: a nemzethez hű baloldaliságot. Azt bizonyította ez, hogy magyar­nak lenni nem bűn, s azt is, hogy nem az az igazi baloldaliság, ha valaki, az egyetemességet összetévesztve az identitásvesztést programmá tevő internacionalizmussal, a proletárdiktatúra és a 133

Next