Gróh Gáspár: Két bagoly. Tűnődések, 1997-2020 - Magyar esszék (2020, Budapest)

Emelkedetten szép, olyan véglegesen, ahogyan klasszikus sír­emlékeken szokás. A nemzet sorsán érzett aggodalom és töp­rengés terhe és a gondolkodás okán előrehajtott fej, a mégis rendíthetetlen nyugalmú, az örökkévalóságba dermedt alak me­revségét az Athén vagy Róma államférfijait idéző öltözet gaz­dag redőzete sem tudja feloldani. Valóban ilyen lehetett? Nyilvánvalóan nem. Míg Csokonaira, Berzsenyire, Petőfire, Aranyra, Vörösmartyra, de akár Adyra, József Attilára is jobban jellemzők szobraik, mint Kölcseyre. Ez a dicsfény övezte, finomra csiszolt alak alkalmas lehet ideálnak, de miért ne közelíthetnénk másként hozzá? Annál is inkább, mert közelebbről nézve, figyelmesen olvasva szíven üt az az ellentmondás, amely a lélek viharai és a külső harmónia között feszül. Azt kell észrevennünk, vagy inkább megéreznünk, hogy alkata még a vadromantika hőseinek tépettségéhez, zaklatottsá­gához is közelebb állt, mint egy tökéletesre csiszolt márvány­­szobor csillogó nyugalmához. Az utókor formálta kép mintha Goethét idézné, de ebben az emberben Byron viharai tomboltak. Példás önfegyelemmel szenvedte életének kettősségét: a sorsa diktálta, méltósággal vállalt szerep és a lélek másfelé vágyó hajlama közti feszültséget. „Keservesen megbántam, hogy vala­ha publikum elé léptem. A literátori pályán legalább azt önthet­tem papírra, amit akartam” - írta egy levelében. Pedig még köl­tőként sem szólt magáról nyíltan. Hite és erkölcse parancsa az volt, hogy nehéz sorsú nemzete végzetével szegüljön szembe, és ne a maga lelkével foglalkozzon­­ és kora esztétikája, poétikája is a visszafogottságra intette. Egy szenvedésre hajló lélek még abban is talál okot a keserű­ségre, ami másnak öröm. Kölcsey már gyerekkorában egész életét meghatározó sebeket kapott. Korai árvasága, fél szemére vakságot okozó himlője, tüdőbetegsége, testi gyöngesége, va­gyoni kérdésekben folyó pereskedései, szerettei elvesztése, az az érzés, hogy mindenért ő a felelős, szüntelenül kínozták. Az ilyen szenvedésnek már nem kell kiváltó ok. Maga a létezés fájdalom. Fájdalmas még az is, ami szép benne, és azok a sérelmek, sebek. 207

Next