Hafner Zoltán (szerk.): Senkiföldjén. In memoriam Pilinszky János - In memoriam (Budapest, 2002)

Egy titok margójára

ségnek mind a létérzékelésben, mind az érzelmek lecsapódásában megélt végzetes, szavakon túli magánya. Vajon költészete első pe­riódusában Pilinszky számára József Attila ennek a preformált élet­érzésnek bátorítója, talán úgy is mondhatnók, példája volt-e. segítő­je abban, hogy ezt az életérzést, mint egész életének és költészeté­nek meghatározóját, minden művészeti és személyesen érzelmi kö­vetkezményével vállalni merészelje, vagy egyszerűen csak ez élet­érzések kifejezéséhez segítette hozzá, egy erősen impresszív képzet­kor átvételével? Természetsen ez utóbbi sem marad, a lírai költészet sajátságainak következtében nem is maradhat meg a formai kifeje­zés szintjén. Amennyire a költői szó a költői lélek szavak előtti mélységének spontán feltörése, ugyanannyira, valószínűleg éppen a szó iránti fokozott érzékenység miatt, a megfogalmazás mindig visszahat a még megfogalmazatlanra, az adott pillanatban megfo­­galmazhatatlannak tűnő létérzékelésre is. A kérdés elsősorban, de nem kizárólagosan Pilinszky további életútja szempontjából tűnik érdekesnek. Első pillantásra úgy látszik, hogy a Nagyvárosi ikonok­ká1 kezdődően Pilinszky költészete oly hatalmas fordulaton ment át, hogy az ezután írott verseknek természetszerűen kellett a József Attila-i költészetmodelltől is elfordulniuk. Ezt a költői fordulatot egyre inkább a személyiség fordulatának, törésének látom, s ha Pi­linszky és József Attila viszonylatában próbálom értékelni, benne nem elfordulást, hanem kapcsolódásnak egyszerre lehetetlenségét és vágyát érzékelem. József Attila személye, költészetének perszonális hangja csak jelképe a kapcsolat elvi lehetőségének - de talán - ha ezek a relációk elbírnák az egyértelmű definíciót - helyesebb lenne úgy mondani, hogy lehetetlenségének. Mindaz, ami József Attila költészetében a sok évszázados költői hagyomány utolsó, megha­ladhatatlan pillanatát, s e tradicionális világképen átsütő moderni­­tást, pontosabban a posztmodern jelentkezését jelzi: tehát a logiká­ján átütő rejtélyességet, a szekvenciális versszerkezetekben érzé­kelhető ugrásokat és kihagyásokat (melyeknek legfőbb példái a Medáliák és az Eszmélet c. költemények), a logika túlhajtásából fa­kadó paradoxitás (pl. a Lényed ott minden lényeget kitölt típusú, térben és időben abszurd képek), a kettős értelmezhetőségek (mint 201

Next