Hafner Zoltán (szerk.): Senkiföldjén. In memoriam Pilinszky János - In memoriam (Budapest, 2002)

Egy titok margójára

lét egymáshoz-átbukását, tér és idő viszonylatainak összezavartsá­­gát jelzi - de az összezavartság, ebben az esetben, sohasem kaoti­kus, hanem egy másféle, a normálisnál mérhetetlenül komplexebb logika terméke. Olyan logikáé, melyet teljességében képtelenek va­gyunk követni, melynek csak egyes csomópontjait értjük meg, cso­mópontjait regisztrálhatjuk - úgy, mint ahogyan József Attila, aki számos megnyilatkozásában a létezés, illetve az érzelmek folyama­tosságát csak e villanásszerű meghasadottságban látta, és mint Pi­linszky, akinek egyedül ez a paradoxitás adhatott környezetet annak a belső megrendültségnek állapotához, mely állapotszerűsége kö­vetkeztében mindig pillanatnyi, és amely éppen pillanatnyiságában mindig mozdíthatatlanul öröklétű. A paradoxon tehát elismeri és egyben megállítja, sőt tagadja - és végzetesen hiányolja, azt is mondhatnók, hogy gyászolja - az időt. József Attila az időből - a valóságból - kizuhanás pillanatait mint a semmibe veszés aktuális fájdalmát élte meg, és ezt a fájdal­mat szívtépően (szívtépően, mert szubjektív módon) fejezte ki. Pi­linszky fájdalma nem szívtépö, hanem, ha szabad ezt a triviális szó­játékot használnom, lélekbemarkoló. József Attila messzemenően benne él a világban, s ezt nemcsak képeiben, hanem abban is érzé­keljük, hogy képei mindig primer, analógiás költői képek. Pilinszky világbanléte ennél sokkal komplexebb, mélyen ellentmondásos: nem analógiás, hanem metaforikus szerkezetű. Megkülönböztet­­hetetlenül olvad bele a világ szenvedésébe, ugyanakkor azonban saját maga számára is éppen olyan idegen, mint a lét befolyásolha­tatlan rejtélyessége. Különös - és megint csak azt kell mondanom, paradox - módon csapódik ez ki a két költő Isten-élményében is. Bármilyen merészen is hangzik, költészete alapján éppen olyan vitatható József Attila, mint Pilinszky istenhite. József Attila költé­szetében azonban, ha Isten léte nem is, hiánya bizonyosságként ér­zékelhető. Ez a hiány érzelmileg, az én-te viszony kereteiben, a gyermeki kívánkozás és megcsalatottság relációjában fájdalmas. Pilinszky költészetének Istene ontológiai állítás, távolléte vagy hiá­nya nem kevésbé, de egészen másképpen: dermesztőén fájdalmas, annak ellenére, hogy ezt a fájdalmat sohasem közvetlenül, hanem 203

Next