Hafner Zoltán (szerk.): Senkiföldjén. In memoriam Pilinszky János - In memoriam (Budapest, 2002)

Egy titok margójára

sejtésszerűen, mintegy rejtvénybe burkoltan éljük át. Kettősség ez is: József Attila Istene csak az én-te viszony bensőségében szólítha­tó meg, és ebben a viszonylatban még ott is megszólíttatik, ahol erre kifejezetten utalás nincs is (így pl. szerintem az utolsó versek ott­hon, párna képzetében). Pszichológiailag ennek a „beszédnek” (par­lagé) közvetlensége ha nem is Isten létét, de lehetőségét min­denképpen bizonyítja. József Attiláról nem tudjuk, hisz-e Istenben - azt azonban igen, hogy nem problémája az Isten-kételkedés. Pi­linszky Isten-képe, annak ellenére, hogy merőben szubjektív, le­fordíthatatlan, és ahhoz, hogy megértsük, tökéletesen bele kell he­lyezkednünk a költő látásmódjába, mégis teoretikus, teológiai állí­tás - egyszerre szubjektiven látott, és létezésében inkább állított, mintsem éreztetett. De Pilinszky viszonya Istenhez éppen úgy vál­tozik. mint József Attila nyelvének-képeinek hatása erre a viszony­ra: hiszen a korai versek közé számító Panas- befejezése: „Légy reszketésem öröme, / mint lombjai a fának: / adj nevet, gyönyörű nevet, / párnát a pusztulásnak” mintha egyenesen József Attila ne­vében írott, tehát átvett és stilizált fohász lenne: nem József Attila közvetlen nyelve, hanem az a nyelv, mely róla és az ő nevében egy­szerre szólal meg. Pilinszky alighanem ebben a képben jutott leg­közelebb József Attila szemléletmódjához csakúgy, mint nemcsak e szemléletmód, hanem e szenvedés átéléséhez is. Pilinszky és József Attila Isten-képe között van még egy olyan hasonlóság, mely a közelállás mellett egyben az eltávolodás nagy­ságát is jelzi. Ez az Istennel - náluk - mindig összefüggő etika két­féle megközelítése. Mindkét költőnek alapvető problémája a bűn­nek, saját bűnösségüknek Istennel mérkőző, Istentől elválasztó és a bocsánatban megváltott természete, s nagy általánosítással talán Pi­linszky bűne sem áll távol József Attila bűnképzetétöl: a hübrisz gőgjétől. De míg József Attila bűntudata megmarad önmagában, Pilinszkyé Auschwitznak, a „történelem botrányának” metaforájá­ban az egész emberi világra kiterjed - s nem merhetjük biztosan állítani, hogy a krisztusi áldozatvállalás metaforájának őszinte megélésén túl (mint feltehetően minden igaz, mélyen átélt kollektív áldozat) nem tartalmaz-e ez is valamit József Attilának abból az 204

Next