Horváth Béla, N.: József Attila és kortársai. Tanulmányok, esszék, kritikák - Magyar esszék (Budapest, 2015)
"A törvény szövedéke mindig fölfeslik valahol"
A Hegel, Marx, Freud nagyon is telítődik a szexuálpszichológiai értelmezés kategóriáival, de érzékelhetjük a freudomarxizmus másik alappillérét, a társadalmat, a kapitalizmust is, annak történetiségében kibontakozó ellentmondásait. József Attila ugyanis, amikor ellenpontozza Marxot, arra építi álláspontját, hogy az embert „a testi lét szervei, s nem ösztönei szempontjából nézi”, s a termelési eszközök oldaláról szemléli a társadalmat.1 Kétségtelen, a József Attila által kiemelt s az általa Marxtól idézett részek a nemi tevékenységet, majd az abból származó családot, a népesség szaporodását mint termelési viszonyt írják le. Az idézett részből azonban látható, József Attila Marx-kritikájának valódi alapja az, hogy az ösztönök nem jutnak megfelelő értelmezői pozícióba. S amit hiányol Marxnál, s ami kimaradt a Hegel, Marx, Freudbói, az részben megfogalmazódik az Ázsia lelke című könyvismertetésben. Az Ázsia lelke kritika, a mecénás, a barát Hatvány Bertalan könyvéről. Ugyanakkor látni való, az írás a költőnek alkalmat ad arra, hogy az ismertetést és a kritikai fenntartásait egy teória felvázolására is kihasználja. Ennek okát maga fogalmazza meg: „Egész nemzetközi irodalmunkban sehol egy olyan mű, amely kifejtené a szocializmus filozófiáját, nem állapodna meg az ideologikus változások gazdasági és osztályharcos magyarázatánál, hanem fölvetné az ideologikus beállítódások belső szükségességének kérdését általában is.”2 Az apropó talán az az indíttatás, amelyre ugyancsak utal („Hatvány heves kirohanásai a történelmi materializmus ellen”3), de az igazi késztetés a társadalmi történésekhez - amelynek aktualitását a németországi fordulat, a hitlerizmus hatalomra jutása, a diktatúra kiterjedése adja meg - adekvát filozófia megteremtése, felvázolása. Ennek eredői ott vannak a korábbi írásokban is, de a közvetlen közelségben keletkezett Új szocializmust! című Hort Dezsőkritikában is több szempontból teret nyer a gondolati paradigmavál1 József Attila Összes Müvei III., 266. 2 József Attila Összes Művei III., 417. 3 Uo. 126