Lator László (szerk.): Az én országom. In memoriam Jékely Zoltán - In nemoriam (Budapest, 2002)

Gyönyörű-vad futás

világot kutatja, hanem azokat a régi életformákat, gondolatokat és érzéseket, amelyek fogható tárgyiassággal fejezik ki ma is az em­beri létezés gazdagságát. A boldogságot és a gyötrelmet, a szív és az értelem kalandjait. Ilyenkor valóban megelevenedik és személyes közelségbe kerül a történelmi múlt. Érzékelhetővé válik a régi idők szelleme, amely egy félig romos épületben, egy gótikus ablakban vagy egy kora reneszánsz szoborban alakot ölt. Római, prágai, ko­lozsvári és budai épületek és szobrok köré fonódnak Jékely Zoltán legendái, bennük keres eleven kapcsolatot a történelemmel. E költői legendák körébe vág A budai Kapisztrán-toronyhoz is. A hatvanas évek elején született, az 1964-es Lidérc-űző című kötetben került az olvasók elé. A versben leírt „Kapisztrán-torony” a budai Várban, a Kapiszt­­rán János téren áll. (Kapisztrán János az 1456-os nándorfehérvári csatában küzdő keresztesek vezére, Hunyadi János harcostársa volt.) Valójában Mária Magdolna-torony a neve, a XIII. század kö­zepén épült gótikus templomhoz tartozott. A templom nagy törté­nelmi múltra tekinthetett vissza: a középkorban a budai magyar la­kosság plébániatemploma, majd a török hódoltság idején a budai keresztények egyetlen temploma volt egészen 1596-ig. Ekkor alakí­tották át török dzsámivá. Buda visszavétele után a ferences szerze­tesek kapták, később helyőrségi templom lett. Itt koronázták meg I. Ferenc császárt, és itt fosztották meg papi méltóságától Martino­vics Ignácot, a magyar jakobinus mozgalom vezetőjét. Buda 1945- ös ostromában dőlt romba: ma csak a tornya áll. Ennél a toronynál merengett a költő, számot vetve az ódon kö­vekkel, felidézve a régmúlt századokat. Először magát a látványt ragadja meg: a „vén budai kőtorony”, a márványra emlékeztető kö­vek, a gótikus ívmaradványok képét. Mindez történelmi viharokról, magáról a elmúlt időről regél. A torony mintha a régiség jelképe lenne, a régi Budáé, a hajdanvolt évszázadoké. Az az eszme, hogy egy történelmi épület: egy templom szinte szellemi lényként létez­het, s egy régenmúlt korszak szimbóluma lehet, Victor Hugo ro­mantikus képzeletében született. A párizsi Notre-Dame rajzolt való­ságos történelmi mitológiát a gótikus párizsi székesegyház köré. 227

Next