Lator László (szerk.): Ostromgyűrűben. In memoriam Orbán Ottó - In memoriam (Budapest, 2003)

Gyökér a földben

mintát követő római költőktől, T. S. Eliottól vagy akár a népi motí­vumokat Ady, Juhász Gyula és Kassák faiskolájában fölnevelt köl­tészetének fájába oltó József Attilától. Miért van mégis, hogy Orbántól viszonylag nehezebben fogad­tam el (és talán nehezen fogadom el még ma is) ezt a módszert? Talán mert túlságosan merész vállalkozás volt, hogy a világháborús bombarobbanásokat és a nevelőintézeti pofoncsattanásokat egye­nest Blake próféciáinak vagy Whitman himnikusan áradó, hosszú verssorainak hangszerelésében akarta lekottázni, időnként Ginsberg és társai „üvöltésére” váltva, esetleg Dylan Thomas vagy Nagy László káprázatos színeivel élénkítve az eleve zsúfolt önéletrajzi mennyezetfreskót? Nem, a lírikus mindezen csak nyerhet. A XX. század költészetkritikájában közhelynek számít, hogy a vers célja a minél inkább különböző elemek egybeolvasztása egy új minőség érdekében. Ez nem pusztán az irodalom önfejlődésének törvényszerűségével függ össze. Nem a metaforateremtés minél ab­szurdabb módjának „növekvő követelményéről” van szó, amit egy „modern költőtől” el lehet várni. Hanem arról, hogy a versnek kö­vetnie illik a felgyorsult életet. Amikor Nagy László azt mondja, hogy „Sarki hideget, sivatagi hőt / a vak remény szívemen össze­vet”, akkor az ötvenhat utáni érzelmi állapot váltóláza mellé odaképzelhetjóük azt a szuperszonikus repülőgépet, amely néhány röpke óra alatt képes megtenni az utat Arizona sivatagától az alasz­kai hómezökig. Ha elfogadjuk a modern költészet egyik atyjának azt a mondását, hogy a szépség körülbelül „egy varrógép és egy esernyő összetalál­kozása a boncasztalon”, akkor eltűnődhetünk, hogy vajon nem for­dul-e meg Orbán saját viviszekciós „asztala” körül túlságosan sok költő, a maga fölismerhető stílusával? Nem az zavar — igaz, a ver­seskötetek gyarapodásával egyre csökkenő mértékben —, hogy olyan gyakran adnak egymásnak randevút a költők ezen a különös helyen, ahol a költő gyermek- és ifjúkori sebhelyei tárulkoznak föl, hanem hogy jól megkülönböztethető arccal hajolnak a preparátum fölé, mint Rembrandt híres festményén a professzor és tanítványai. Nem 81

Next