Lengyel András: A törvény és az üdv metszéspontjában. Tanulmányok Német Andorról - Magyar esszék (Budapest, 2007)

Az inspirátor. Németh Andor, József Attila és az úgynevezett tiszta költészet

közkeletű vélekedésekkel — ezzel az elvvel érvel: „A »proletár művé­szet« ma »tiszta művészet«” (JAÖM 3:94.). Ezek az idézetek, amelyek­re a minket érdeklő összefüggésben Tverdota György figyelt föl, két dolgot föltétlenül igazolnak. Az egyik: József Attila fejtegetéseiben csakugyan a poésie pure elve jelenik meg. A másik: ez az elv az alkal­mazás során teljes természetességgel simul bele az érvelésbe, s válik egy saját, egyénített művészetbölcseleti konstrukció részévé, konsti­­tuáló elemévé. Azaz: csakugyan ott van József Attila gondolkodásában, de nem egyszerű, mechanikus átvételként, hanem kreatívan hasznosít­va: továbbgondolva. A legfontosabb persze mégiscsak az, hogy a poésie pure elve a fiatal költő költészetében is tetten érhető. Nevezetes, az „igazi” József Attilát manifeszt módon először megjelenítő ciklusában, a Medáliákban már félreérthetetlenül ez az elv van érvényesítve. Azt követően pedig, min­den váltás, átalakulás, fejlődés stb. ellenére, az így nyert tapasztalatok folyamatosan kimutathatók költői gyakorlatában. Ennek fölismerése és tudatosítása kétségkívül Tverdota György egyik nagy érdeme; értelme­zéstörténeti konzekvenciái pedig messzire vezetnek. A tiszta költészet problematikája azonban mindezzel nem tekinthető lezártnak. Változatlanul nyitott ugyanis a kérdés: vajon a francia vita nyomonkövetésével, közvetlenül, avagy valamilyen közvetítéssel jutott­­e el az elv József Attilához? Úgy vélem, e látszólag csupán filológiai belügyként értelmezhető kérdéskör nem álkérdés: bolygatása már csak azért is indokolt, mert egyelőre két, egymással diametrálisan szemben álló válasz van forgalomban. Tverdota György úgy véli, „a költőnek [ti. József Attilának] aligha volt szüksége Németh Andor közvetítésére a »tömény vers«, az »abszolút költészet« elveinek elsajátításához, hiszen Párizsban bőven volt erre alkalma. Sokkal valószínűbb, hogy a barát­ságuk alapja éppen az volt, hogy eszmecseréik során kitűnt: az adott kérdésekről hasonlóan gondolkodnak” (JATC 1/2:45.). Szabolcsi Miklós viszont, aki maga sem „nyeretlen kétévese” volt a József Attila­­kutatásnak, éppen ellenkezőleg látta a dolgot: ő a Medáliákat „a »tiszta költészet« Németh Andor által közvetített ideálja legtökéletesebb meg­valósulásának” tartotta (Szabolcsi Miklós: „Kemény a menny". József Attila élete és pályája 1927-1930. Bp., 1992. 274. vö. még 124., 169., idézi JATC 1/2:43. is). Igaz, adatszerű igazolás egyik álláspont mögött sincs, a választás közöttük egyelőre hit kérdése. Ám az átvétel közvet­140

Next