Lengyel András: A törvény és az üdv metszéspontjában. Tanulmányok Német Andorról - Magyar esszék (Budapest, 2007)

Az inspirátor. Németh Andor, József Attila és az úgynevezett tiszta költészet

len vagy közvetítéses módja melletti döntés egy mélyebben fekvő kér­déskört is szükségképpen mozgásba hoz. Azt tudniillik, hogy a poésie pure és az elv József Attila-i változata, „átvétele” milyen viszonyban van egymással, vagy másképpen fogalmazva: az átvett elv mindenben másolata-e a mintának? Ez pedig már jóval több, mint filológiai rész­letkérdés: a gondolkodástörténeti értelmezés lényegét érinti. Nem vitás ugyanis, hogy, mondjuk, Marx sok kötetre rúgó életműve és a költő életművében kimutatható „marxizmus” korántsem maradéktalanul azonosítható egymással: a divergens mozzanatok legalább annyira fontosak, mint az egyezések. Másképpen fogalmazva: az „átvételi” problémáknak a megnevezés azonosságával való elfedése akaratlanul is homogenizál, s így félrevezet. Egy átvételben nemcsak a minta és az átvett elv közötti kétségtelen azonosság a fontos, legalább annyira fontos az is, ami a kettőt elválasztja, megkülönbözteti egymástól. Azaz: az egymáshoz viszonyított különbségnek tétje van. A kérdés, hogy tudniillik Bremond abbé avagy Németh Andor köz­vetítette-e József Attilához azt a költészeteszményt, amelyet az ősminta alapján mint „tiszta költészet”-et lehet azonosítani, már csak ezért is megvizsgálandó. Az átvétel módjának valószínűsítésében ugyanis az átvétel személyes integrálásának folyamatára is vetül némi fény. S ez már a specifikusan József Attila-i beállítódás megismerhetőségét segíti elő. 3 Érdekes, s aligha jelentés nélküli tény, hogy a „tiszta költészet” prob­lematikája Németh Andor interpretációiban bukkan föl a József Attila­­irodalomban. A Medáliákról szólva közös elveikről számolt be: „A közlés technikája a kifejtés, hirdettük, a költészeté a kifejezés. Vala­mennyiünk ideálja a komprimált vers volt, amelyben nem a költői van felhígítva, hanem melynek az élvezőben kell feloldódnia. Mert minden eleme tiszta poézis, még a betűk rendje és egymásutánja is. Egyelőre azonban 1927-ben vagyunk, a Medáliáknál. Ez az év az abszolút költé­szet éve József Attilánál, minden mellékcél és mellékgondolat nélkül” (KJA 2:1080.). Egy másik, a Beszélgetés a költészetről című esszéjé­ben pedig 1947-ben szóvá tette József Attila költészetének úgynevezett mallarméi pillanatát: „József Attila máshogy indult, és máshogy végez­141

Next