Lengyel András: A törvény és az üdv metszéspontjában. Tanulmányok Német Andorról - Magyar esszék (Budapest, 2007)

Az inspirátor. Németh Andor, József Attila és az úgynevezett tiszta költészet

Ugyanez a helyzet azokkal a szavakkal, amelyeket a költő használ [...]. Valéry, ha - mint ahogy hiszem - költő, igazi varázsló [...], nem pedig egyszerű bűvész... akkor ő is csak ihletett lehet, mint a többi, akik a »végső« varázslatot keresik” (idézi és fordítja: Tverdota György, JATC 1/2:42.). Az a vélekedés tehát, amely ezt az elvet József Attilánál va­lami gyerekkori misztikus élményre, a gyerekként megismert jósnő ügyködésének mint mintának a szerepére vezeti vissza, úgy hiszem, tévúton jár. Hogy mennyire nem ilyesmiről van szó az „idéző erőt” visszhangozó József Attilánál sem, arra egy Vágó Márta által meg­örökített eset megértése világíthat rá. Vágó Márta ugyanis egyik leve­lében (1928. szept. 9.) kifakadt: „Te, ezzel összefüggésben eszembe jut, hogy mily jogon tituláltad magad bergsonistának, ha csak most ol­vasod az Evolution créatriceXT’ (JAlev, 242.) Ebből a kifakadásból könnyű lenne azt a kínálkozó következtetést levonni, hogy József Atti­la tájékozottsága felületes volt (Márta egy alkalommal egyenesen „gojos felületesség”-ről beszél), hiszen úgy tekintette magát egy irány­zat képviselőjének, hogy nem is ismerte annak egészét. Ám József Atti­la önminősítésében nem erről van szó. Tudjuk, már Makón, 1922-23- ban (!) megismerte Bergsonnak a Bevezetés a metafizikába című rövid, de alapvető jelentőségű könyvecskéjét (vö. Tóth Ferenc: Az ifjú költő makói olvasmányai. Tiszatáj, 1980. 4. sz. 71-72.), s e Bergson-mű nem egy volt a sok közül: olyan, univerzális érdeklődésű nagy „olva­sók” is, mint Hamvas Béla és Németh Andor egybehangzóan ezt a Bergson-művet tartották az igazán lényegesnek. József Attila pedig ép­pen ezt a művet ismerte - volt tehát alapja önmagát bergsonistának ti­tulálni. Maga az epizód persze szempontunkból nem azért érdemel fi­gyelmet, mert igazságot szolgáltat a költőnek - azért érdekes, mert Bergson szóban forgó műve éppen az „idéző erő”-nek, azaz az ihlet­nek, ennek a József Attilánál oly központi szerepre jutó terminusnak a megértését mozdítja elő. Amikor 1922. február 19-én Németh Andor a Bécsi Magyar újságban a „Bevezetés” új, bécsi kiadását ismertette és kommentálta, számunkra is jól láthatóvá tette ezt az összefüggést. Né­meth ugyanis, önmagához híven, ezúttal is a költészet szempontjait ér­vényesítve értelmezett: „Mi az intuíció? A teremtő pillanat. Szinte időtlen felvillanás, melynek tartamán szétfiistölög az agy külön törvé­nyű logikája s a pontos részletmegismerések halott súlyuktól elszakad­va visszatérnek a minden-változásba. [Bergson] Itt fogalmazza meg (s 151

Next