Lengyel András: A törvény és az üdv metszéspontjában. Tanulmányok Német Andorról - Magyar esszék (Budapest, 2007)

Az inspirátor. Németh Andor, József Attila és az úgynevezett tiszta költészet

úgy fogalmazza, oly hajlékony óvatossággal, mint a fogalmi gondolko­dás leleplezőjétől várjuk) a teremtő pillanatok filozófiáját. Ez a mód­szer az egész Bergson. Mint a füzet kitűnő fordítója, Fogarasi Béla elő­szavában megjegyzi, a gondolkodás hajlékonyabbá tételének szüksé­gességéről szóló megismeréssel (s ami szerintünk még fontosabb, az intuíció akart elérhetőségének reális elemzésével) befejezte eszmetör­téneti szerepét. Amit ezen felül adott: néhány, következményeiben ed­dig még kiaknázatlan pszichológiai megismerés” (BMU, 1922. febr. 19. 7.). Egy másik összefüggésben pedig ezt mondta ki: „Ha Descartes a gondolattal kapcsolja össze az én magabizonyító valóságát, úgy Bergson éppen a gondolkozóhajlandóságot tompítja le, mint metafizi­kaellenes, praktikus hajlandóságot, hogy a puszta létezés mély intuíció­ját ébressze fel az iniciálandóban" (BMU, 1922. febr. 19. 7.). Azaz, „lefordítva” Németh érvelését: Bergson metafizikája ebben a kontex­tusban voltaképpen a művészi ihlet akart, vagyis tudatos, szándékolt működésbe hozásának eszköze. Németh Andor (s valószínűleg az ő útmutatásai nyomán is tájékozódó József Attila) legalábbis így gondol­ta. Ez a tudatos ihletaktivizálás pedig - nevezzük akár intuíciónak, akár „mágiának”, akár varázserőnek - a tiszta költészet gyakorlásának elen­gedhetetlen föltétele. Németh Andor szétszórt publikációkban lappangó, de élőszóban nyilván újra- s újrafogalmazott költészetfelfogása tehát már csak azért is fontos inspiráció lehetett József Attila számára, mert „gyakorlati” útmutatást is adott. Megmutatta az elvek és a praxis lehetséges érintke­zési pontját. Az pedig közismert, hogy József Attila művészetbölcsele­tének (amelyet, nagyon jellemzően, a műalkotás metafizikájának szánt) központi elve az „ihlet tana”. Sőt mindaz, amit a művészetről, köze­lebbről: a költészetről gondolt, e tan köré épült föl. 7 Mindaz, amiről eddig szó volt, természetesen nem jelenti azt, hogy Jó­zsef Attila egyetlen, unilineárisan érvényesülő „hatás” eredményeként alakította volna ki a maga tiszta költészet fölfogását. Magyarán: nem­csak Németh Andor „hatott” rá, nemcsak ő közvetített hozzá művé­szetbölcseleti elveket. Intellektuális alkatának teljes félreértése volna, 152

Next