Lengyel András (szerk.): Milyen volt. In memoriam Juhász Gyula - In memoriam (Budapest, 2009)

A "vidéki" költő

tét a magyar költészet egyik viszonyítási pontjaként kezeli, Babits fölé helyezi - s annak a három költőnek az egyikét látja benne, akik az akkori magyar költészet élvonalát jelentik. A Juhászt jellemző egy-egy mondatnyi metaforikus utalás, kiszakítva az eredeti szö­vegösszefüggésből persze nehezen érthető meg. De így is azonnal látszik, az összevetések rendre Juhász javára dőlnek el. Egy példa erre. József Attila azt írja egy helyt, hogy: „Juhász Gyula bérei vár­­omladék fokán mereng, füzesekre és meleg alföldi tavakra - az el­lenség mintha más tájakra vonulna előle. Babits szemétdombról pislog fölfelé, de nem is föl, hanem le, le, egyre lefelé. Ahol egyé­ni” (JAÖM 3:57). S így tovább. Az egész érvelésből számunkra most két dolog tetszik kiemelendőnek. Az egyik kétségkívül az, hogy Juhász Gyula költészetét immár nemcsak a halott Adyé, ha­nem az élő Kosztolányié mögé is sorolja. Ady és Kosztolányi költé­szete előrébb, magasabbra helyeződik, mint Juhászé, az övé csak a harmadik hely. Ám - s ez a másik kiemelendő mozzanat - harma­dikként Juhász Gyula költészete a példa az „igazi művészet”-re. Ezt a kettősséget alighanem a költői formaművészetet „öltözékek” me­taforikus megjelenítésével jellemző szövegrész mutatja a legjobban. Juhászról itt ez áll: „Juhász Gyula többnyire lomposnak látszik, de az értő tudja, hogy milyen értékes háziszőttes van rajta” (JAÖM 3:58). Kétségtelen, a Babits-pamflet implicit érvelése már nem egyezik meg az egykori makói gimnazista véleményével, aki - mint láttuk - Juhászban az akkor élő legnagyobb magyar költőt látta. Ám az értékrendnek ez a módosulása mai mércénk szerint a valós hely­zetet fejezte ki (ilyen értelemben tehát csak József Attila „érését”, ítéletének megalapozottságát mutatja), s egyáltalán nem jelenti azt, hogy a tanulmány írója megtagadta volna fölfedezőjét. Sőt valószí­nű, hogy az akkori pesti irodalmi „közvéleménynél” így is előnyö­sebben ítélte meg a „falusi költőt”. A másik forrás, amelyből József Attilának Juhász művészetéhez való viszonyára következtethetünk, a Hárfa (1929) című kötetnek József Attila könyvtárából származó példánya (PIM A 2808). Ez a kötet már nincs dedikálva, Juhász, aki a megjelenés idején már be­teg volt, ezt nem küldhette meg „szerelmes fiának”; a fiatalabbik 204

Next