N. Horváth Béla, N. (szerk.): Eszmélet. In memoriam József Attila - In memoriam (Budapest, 2004)

III. "Ruhát kaptam és könyvet adtam a parasztnak és a munkásnak"

rója fel a baloldalnak: dogmatizmusát, a szellem alábecsülését, az ér­­telmiségellenességet. A két költői pálya ebben a tekintetben is majd­hogynem párhuzamos, több ponton érintkezik, így az 1933-as elága­zásnál is. Igaz viszont, József Attila ezen korszakát (1930-33) nem egyszerűen a baloldaliság, hanem a kommunista párt osztályideológiája és taktikája határozta meg. A két költő kapcsolata nem függetleníthető költészetük kritikai megítélésétől, az irodalomban betöltött szerepüktől sem. A kortárs kri­tika biztos érzékkel jelöli ki helyüket: legtöbbször együtt említve, mint az új generáció legtehetségesebb költőivel számol velük. A teljesség igénye nélkül, a fontosabb kritikai megnyilatkozásokra figyelve, érde­mes végigkövetni az értékelésnek ezt a vonulatát. Az 1928-as Baum­­garten-díjból kimaradottak között említi együtt őket először egy „kró­nika”. Az alkalomszerű híradások után a 100% (1929. április) értékelé­sére érdemes figyelni. A Magyar Föld-est kapcsán elmarasztalja a lap az egész népi lírát, Erdélyit, Simon Andort, Illyés Gyulát („Mindegyike többel, mással tartozott volna származásának és képességének egy­aránt”), de különösen József Attilát, mint aki segít kiirtani a proletár­kultúrát. Ugyancsak a baloldal véleményét tolmácsolva, Forgács Antal is Illyésnek kedvez (Kortárs, 1930. március 20.): „József Attilával egy­szerre szólal meg a magyar falu, a magyar nyomor másik nagy énekese, Illyés Gyula. De Illyés nem játékos, nem nyugodt és nem belenyugvó természet. A legdózsásabb magyar költő.” Az Előőrs (1930. január 21.) értékrendjét Féja Géza névsora mutatja. A legjobb fiatal költők ezek szerint a következők: „Erdélyi, Simon, József Attila, Illyés, Győry, Mécs, Bartalis, Varga Zsigmond”. Féja itt még nem tesz különbséget, pár hónappal később (Előőrs, 1930. aug. 30.) viszont egyértelműen Jó­zsef Attila mellett voksol. Az Osztályköltészet? című írásában - igaz, Babits ellenében és sajátos szempont alapján - Illyés fejére olvassa: „Ő akar mindenáron zsellér-proletár költő lenni.” Ezzel szemben Simon Andort és József Attilát mint feltétlen tehetséges költőt és igazán nem „osztálypoétát” ismeri el. A Döntsd a tőkét, ne siránkozz megjelenése után viszont visszavonja korábbi értékelését, s most Illyés kapja az el­ismerést, mint aki - Erdélyi mellett - a „nagyívű alkotás igényével ba­rátkozik.” (Előőrs, 1931. május.) Féja álláspontját, s főleg színeválto­zását persze nem elsősorban esztétikai indokok motiválták. Az Illyésnek kedvező baloldali értékelés a moszkvai platformterve­zetben csúcsosodik ki. A „válságba jutott kispolgári intelligencia írói” közé sorolják (Háy Gyula és Kodolányi János mellett), „akik a proleta-185

Next