Sárközy Péter: Andata e ritorno. Római jegyzetek, 1990-2015 - Magyar esszék (Budapest, 2015)
Magyar irodalom és kultúra Olaszországban
Szabolcsi Miklós felvette az általa szerkesztett József Attila útjain című gyűjteményes tanulmánykötetbe.) Olasz szakosként József Attila-kutatásaim mellett Antonio Gramsciról, a baloldali olasz kultúra jelentős gondolkodójáról írtam kisebb tanulmányokat, akinek világfelfogását József Attiláéval állítottam párhuzamba. Mentorom, Szauder József professzor ekkoriban kérdezte meg tőlem a pünkösdfürdői strand medencéjében úszva, hogy netán párttag vagyok-e. Amikor kiderült, hogy sem nekem, sem családomnak nincs semmilyen „hivatalos” kapcsolata a fennálló rendszerrel, azt tanácsolta, hogy inkább foglalkozzam a 18. századi magyar-olasz kapcsolatokkal, mert akkor nagyobb a valószínűsége annak, hogy „hosszú életű” leszek a szakmában. Ettől kezdve elsősorban 18. századi magyar-olasz összehasonlító irodalomtörténeti kérdésekkel foglalkoztam, mint az Irodalomtudományi Intézet 18. századi osztályának magyar-olasz irodalmi kapcsolatokkal foglalkozó „külsős” kutatója, miközben heti húsz órában tanítottam a gimnáziumban, és esténként a családom megélhetésének biztosítására napi újabb négy órában nyelvórákat tartottam az Olasz Kultúrintézetben. Közben ledoktoráltam, majd felvettek az ELTE Olasz Tanszékére adjunktusnak, majd docensnek. Az Irodalomtudományi Intézetben Szauder József professzor halála után én lettem az intézet „külsős” italianistája, illetve a Klaniczay Tibor professzor által szervezett magyar-olasz művelődéstörténeti tudományos együttműködés tudományos titkára. Ennek is volt köszönhető, hogy 1979-ben, római vendégprofesszori állásából visszatérve Klaniczay Tibor engem javasolt és küldött ki Rómába a magyar tanszék vezetésére, ahol egy nemzeti habilitációs pályázat megnyerése után olasz egyetemi tanár lettem. Olaszországi megbízatásom óta ismét foglalkozhattam a modem magyar irodalom tanulmányozásával, igaz, csak külföldön és csak „középiskolás” fokon, mert nem egy magyar egyetem több száz magyar szakos hallgatója előtt tartottam előadásokat, hanem évente mindössze fél tucat olasz diákkal próbáltam és próbálom megszerettetni máig a magyar irodalmat. (Ez azért harmincöt év alatt kb. 270